בוא נעשה עסקים

 

 

מהו בעצם עסק?

כשאנו מדברים על עסק, על פי רוב אנו מתכוונים לארגון הפועל לשם השגת רווח לבעליו. עוסק הוא מי שמעניק שירותים או מוכר טובין, נכסים ומקרקעין. בית עסק הוא המקום שבו פועל העסק, והוא מחויב ברישיון בהתאם לסוג בית העסק.

ניתן להגדיר עסק ביתי כעסק הפועל בביתו הפרטי של העוסק. אמנם אין לכך הגדרה ברורה ומפורשת בחוק, אך המחוקק יוצא מתוך הנחה שמרחב הגמישות במקרים אלו נהיר ומובן מאליו לאדם הסביר. במקרה המדובר, אין המקום מוגדר כבית עסק ולפיכך אינו מחויב ברישיון.

עסק וירטואלי הוא עסק המספק שירותים או מוכר מוצרים ונכסים באמצעות אתר אינטרנט. זהו עסק לכל דבר. בשנים האחרונות, אנו עדים להתפשטותה הרחבה של תופעת העסקים הווירטואליים.

עסקים קטנים נוהגים לקיים שילובים שונים של עסקים ביתיים, עסקים וירטואליים ובתי עסק. עסקים בינוניים וגדולים, נוהגים לרוב לשלב בין בית עסק פיזי לבין העסק הוירטואלי.

מטרתו של בעל העסק ושל העסק כולו הינה החזר כספי בעבור עבודה והון המושקעים בעסק. מכאן בא השימוש בביטוי "לעשות עסקים". המשמעות היא קיום פעילות עסקית שתניב רווח לשני צדדים או יותר. יוצא דופן להגדרה זו הוא מוסד ללא כוונת רווח, הידוע בכינויו מלכ"ר.

אדם שפעילותו ממוקדת בהקמה ובניהול של עסקים מכונה איש עסקים. אדם העוסק במתן שירותי ייעוץ בתחום התכנון, קביעת המדיניות וליווי פעילויות עסקיות הוא יועץ עסקי.

הקמת עסק

במטרה להעניק שירותים או למכור נכסים במהלך עסקים רגיל או בעסקה חד-פעמית (עסקת אקראי), יש להירשם כעוסק במשרדי מע"מ. הקמת עסק מחייבת רישום במשרדי מע"מ בלבד, בעוד שרישום של תאגיד מחויב ברישום על פי סוג התאגיד. שותפות מחייבת רישום אצל רשם השותפויות, ואילו רישום של חברה יש לבצע אצל רשם החברות. נוסף על כך נדרש רישום במשרדי מס הכנסה וכמו כן במוסד לביטוח לאומי.

סוג העסק נגזר מהיקף הפעילות

עוסק פטור הוא עוסק שמחזור העסקאות שלו אינו עולה על סכום שנקבע מעת לעת על ידי משרד האוצר (החל מינואר 2016 הסכום הקובע הוא 99,006 ₪). עוסק זה פטור מגביית מע"מ מלקוחותיו ואינו רשאי לקזז מע"מ בגין הוצאותיו.

עוסק מורשה הוא עוסק שנרשם כעוסק במשרדי מע"מ ואינו עוסק פטור, או שלגביו נקבע שיירשם כעוסק מורשה (גם אם מחזור העסקאות שלו קטן יותר). עוסק מורשה גובה מע"מ מלקוחותיו ומעביר את המע"מ הנגבֶּה. כמו כן הוא רשאי לקזז תשלומי מע"מ בגין ההוצאות שלו.

לעיתים הקמת בית עסק מחייבת רישוי עסק על ידי הגורמים המתאימים בהתאם לסוג בית העסק.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנויות עסקיות  הקמת עסק  השקעה בעסק  יזמים חדשים  מיזם  מקים עסק  משקיע לעסק  עוסק מורשה  עוסק פטור  עושים עסקים  עסקים חדשים  עסקים קטנים  עסקים קיימים  פורטל העסקים  פתיחת עסק  פתיחת עסק חדש  פתיחת תיק