כיצד ניתן לחשב תשואה לעסקים

אם נרצה להשקיע בהתרחבות העסק בוודאי שנרצה לדעת האם ההשקעה כדאית, גם השקעה בפרסום היא דבר שיש לשקול במונחים של החזר השקעה, אז איך בעצם מחשבים את התשואה לעסקים?

 

 

חישוב התשואה (החזר מהשקעהROI ) הוא דבר חשוב מאוד בעולם העסקים. חישובי תשואה הם דבר מקובל לכל אורך חיי העסק, החל משלב היזמות ועד הפעילות השוטפת. כאשר אנו רוצים להקים עסק או לרכוש עסק קיים, אנו רוצים לדעת מהי התשואה הצפויה. אם מדובר ברכישת עסק קיים זהו רכיב חשוב בהערכת שווי העסק. אם נרצה להשקיע בהתרחבות העסק בוודאי שנרצה לדעת האם ההשקעה כדאית ויש לקחת בחשבון את הגידול הצפוי בהכנסה לעומת ההשקעה. גם השקעה בפרסום היא דבר שיש לשקול במונחים של החזר השקעה, כלומר לבדוק את הגדול בהכנסות אשר נבע מהקמפיין.

אך כיצד בעצם מחשבים את התשואה לעסקים?

בואו נתחיל מתרגיל בית ספר פשוט. נניח ואתם רוצים להקים מפעל לגלידות ועליכם להשקיע במבנה, ציוד ומכונות ועוד השקעות הדרושות להקים את העסק. חישבתם ומצאתם שההשקעה הדרושה היא 500,000 שקלים. לאחר מכן ביצעתם הערכה של ההכנסות הצפויות והגעתם לסכום של 250,000 שקל בשנה. במקרה זה תחזירו את ההשקעה לאחר שנתיים ותתחילו ליהנות מתשואה חיובית בשנה השלישית. במקרה שכזה החישוב מתבצע על ידי חילוק של התשואה השנתית בסכום ההשקעה, כלומר 250,000 חלקי 500,000, במקרה כזה התשואה היא 0.5, כלומר 50%. כמובן שזהו תרגיל פשוט, אך בחיים עצמם צריך לקחת גם את הריבית בחשבון והחישוב בוא מעט יותר מורכב. או שפשוט השתמשו במחשבון תשואה לעסקים שלנו.

אך לא ניתן לדבר על תשואה ללא דיבור על תשואה אלטרנטיבית, במיוחד כאשר בוחנים אפשרויות השקעה. נניח ואתם מתלבטים בין רכישת עסק לממכר כלי כתיבה או דוכן נקניקיות, אחד השיקולים שתצטרכו לעשות בהחלטה היא לבדוק את התשואה על מנת להחליט איזה עסק הוא יותר משתלם. אותה התשואה האלטרנטיבית באה לידי חשבון גם כאשר מתלבטים בין החלטות פנימיות של עסק. למשל האם כדאי להשקיע ברכישת מכונת ייצור חדישה ויקרה או להשקיע במכונה זולה יותר מהדור הישן אך בעלת תפוקה נמוכה יותר. זהו מקרה קלאסי שבו עליכם להשוות את התשואה המתקבלת בכל אחת מהאפשרויות על מנת לקבל את ההחלטה.

הבעיה הגדולה ביותר בחישוב תשואה היא כאשר אנו רוצים לחשב אותה בטרם ביצענו את ההשקעה. בדוגמה של מפעל הגלידות קיבלתם כמספר נתון הכנסה צפויה של 250,000 שקל בשנה, אך בחיים עצמם זה לא כך. ניתן לבצע הערכות של הכנסה צפויה אך זהו לא מספר חד משמעי כמו בתרגיל מתמטי. אם אתם רוצים לעשות חישובי תשואה על מנת לבחון כדאיות השקעות מומלץ לעשות זאת בעזרת יועצים עסקיים אשר יכולים לסייע לכם לחשב הערכות שקולות ומדודות לגבי פוטנציאל ההכנסות של העסק.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  רואה חשבון  תשואה