הקשיים היומיומיים בניהול עסק בזכיינות

 

 

פתיחת עסק בזכיינות מביאה איתה כמה יתרונות עבור היזמים המשקיעים בעסק, היתרון המרכזי הוא ההתבססות על מותג מוכר ובעל כוח משיכה של לקוחות. היתרון השני הוא התמיכה והייעוץ שמקבלים מהרשת בתהליכי ההקמה. אך לצד יתרונות אלו, בפועל מפעילי העסקים בזכיינות עלולים להיתקל בקשיים יומיומיים. אז מהם הקשיים היומיומיים בהם אתם עלולים להיתקל במהלך העבודה של ניהול עסק בזכיינות?

הקפדה על נהלים ודרישות הרשת

הרשתות המוכרות זכיינות מכתיבות תנאים ונהלים המעוגנים בחוזים משפטיים. התנאים והנהלים יורדים גם לפרטים הקטנים של ההתנהלות היום יומית, זאת בכדי לשמור על כוחו של המותג. מדרישות הקשורות לניקיון המקום ועד להופעתם החיצונית של אנשי המכירות, על מנהלי המקום להקפיד בכל רגע נתון על קיומם של התנאים. אי קיומם של התנאים פוגע במכירות, מחליש את המותג ויכול להיות פתח לצרות ובעיות משפטיות מול הרשת המזכה. מפעילי הזכיינות בהחלט נוהגים לערוך ביקורות, ולפעמים אפילו סמויות, על מנת להבטיח את קיום הסטנדרטים בכל סניפי הרשת. על מנהלי הסניף להדריך את העובדים, לחדד נהלים ולוודא שהנהלים והתנאים שבהם צריך לעמוד אכן מבוצעים באופן שוטף ללא יוצא דופן.

תלות בספקי הרשת

כאשר יש לכם עסק בזכיינות אתם אינכם חופשיים לקנות את המוצרים מכל ספק שתרצו. בדרך כלל המוצרים מגיעים ממרכז לוגיסטי של הרשת והרשת היא זו אשר מבצעת את הרכז ומנהלת משא ומתן מול הספקים. במקרים מסוימים אפילו נותני שירותים שונים קשורים בחוזה מול הרשת ואתם מחוייבים לעבוד רק איתם. ברמת העיקרון זה אמור להיות יתרון, הנהלת הרשת מרכזת הרבה כוח והיא יכולה לנהל משא ומתן מול הספקים על מנת להשיג את המחירים הטובים ביותר. אך בפועל זה לא תמיד כך וגם אם תאתרו ספק יותר זול לא תוכלו לעבוד איתו בגלל מדיניות הרשת שאליה אתם מחויבים.

פרסום

לרוב עסקים בזכיינות מחויבים להפריש סכומי כסף מסוימים לטובת פרסום המותג. מי שרכש זיכיון מהקשת צריך להעביר לרשת את הסכומים שעליהם סוכם, בדרך כלל הם אחוזים ממחזור המכירות. הרשת מטפלת בפרסום בעזרת כסף זה. אך המצב בו בעל הזיכיון משלם על פרסום באופן קבוע, אך מצד שני הוא חסר יכולת להשפיע ולקבוע כיצד ישתמשו בכסף, יכול להיות די מתסכל. הפרסום הוא די כללי ונועד לחזק את המותג אך לאו דווקא את הסניף הספציפי.

 

ברמת העיקרון ניתן להכניס את כל הקשיים היומיומיים איתם מתמודד הזכיין תחת כותרת אחת והיא חוסר העצמאות הניהולי. לכאורה הזכיין מנהל את העסק שלו בעצמו, אך מגבלות ההסכם מול הרשת בעצם לקוחות ממנו את החופש הניהולי וקושרות את ידיו. שלא תבינו לא נכון, למודל הזכיינות יש את היתרונות שלו אך הוא מגביל את החופש של הזכיין.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנויות עסקיות  הזדמנות לרווחים  זיכיון  להרוויח ובגדול  עסקים זכיינים