איך לבדוק מתחרים באזור לפני פתיחת העסק

 

 

ראשית, נציין כי פתיחת עסק אינה משחק ילדים, וכי יש להשתמש בכלים העומדים לרשותכם טרם הרכישה של העסק, ממש כשם שאתם בודקים היטב דירה לפני רכישתה. יש להיזהר באותם כלים לבדיקת העסק. לעיתים ההון העצמי המושקע בדירה נמוך לעומת ההון אשר מושקע בעסק. אם אתם מתכננים לפתוח עסק, יש הרבה מאוד דברים שאתם צריכים לעשות ודברים אחרים שאתם צריכים לבדוק. בין כל ההחלטות שתצטרכו לקבל ישנה גם ההחלטה באשר למיקומו של העסק. החלטה זו מושפעת מגורמים שונים, כמו אופי העסק, קהל הלקוחות, הוצאות לוגיסטיות ועלויות שונות. אם העסק שלכם פונה לקהל הלקוחות המקומי – כמו למשל במקרה של חנות מכולת הפונה לתושבי השכונה ועוברי אורח מזדמנים – אז ברור שאתם צריכים לבדוק היטב מיהם המתחרים באזור. נוסף על כך יש לבדוק את החתך של האוכלוסייה המתגוררת סמוך לעסק, ובהתאם לכך לבצע שינויים אשר יתאימו לקהל המקומי בלבד.

כאשר יזמים רואים שישנם עסקים דומים באזור הם בדרך כלל נרתעים. האינסטינקט שלנו אומר שהאזור רווי בעסקים בעלי אופי דומה, והתחרות היא לפיכך קשה מאוד. ברמת העיקרון זה נכון, אך האמת היא שישנם גם מקרים יוצאי דופן. לא במקרה אתם רואים לפעמים במרכזי הערים רחוב שלם המלא בחנויות נעליים או אזור של בתי קפה. לפעמים דווקא ריבוי עסקים דומים משרת את המטרה – כלומר המקום הופך להיות מוקד משיכה ללקוחות. אם ניקח את דוגמת חנויות הנעליים, הלקוחות יודעים שבאזור ישנן חנויות נעליים רבות מאוד, ולפיכך גם המבחר גדול. כאשר הם מחפשים נעליים הם מגיעים לאזור זה, וכל החנויות מרוויחות מכך. הרעיון נובע מתוך הפסיכולוגיה ההפוכה. אדם נורמטיבי יחשוב כי מדובר על שׂדרה שהתחרות בין העסקים בה היא גבוהה ולפיכך לא רק המבחר עשיר אלא גם המחירים נמוכים. אולם אין הוא יודע כי המהלך של ריבוי החנויות המוכרות אותו מוצר לכאורה נועד למשוך אותו בתור קונה פוטנציאלי לשדרה זאת. כמובן שאין כאן כלל אצבע, ולא מחויב שעיקרון זה יתקיים בכל מצב.

אם אתם מתכננים הקמת עסק חדש, רצוי באמת שתבדקו מה מצב התחרות באזור. סיירו בשכונה וברחובות הסמוכים ובִדקו היטב מי הם המתחרים שלכם. אלו יכולים להיות עסקים המציעים לקהל הלקוחות הפוטנציאלי אותם השירותים, דבר העלול להביא לתחרות קשה ולמיעוט לקוחות, או לחלופין – מוצרים או עסקים המציעים דברים אלטרנטיביים משלימים, אשר יכולים להוות עבורכם "קלף מנצח" לעסק מרוויח.

קחו כל תחרות מעין זו בפרופורציה המתאימה, ונסו לנתח את המאפיינים של המתחרים. ייתכן מאוד שהעסק שלכם, אף שהוא בעל אופי זהה או דומה, ואף שהוא מתחרה בעסקים ותיקים, עדיין מציע ערך מוסף ללקוחות, ערך מוסף היכול להפוך אותו לאטרקטיבי יותר. לדוגמה, כולנו מכירים את מצוקת החנייה בערים,  ונושא זה בהחלט נחשב לגורם המשפיע על העסקים. כאשר לאנשים אין מקום לחנות, הם לא יכולים או מתקשים להגיע אל העסק. זוהי עוד נקודה שאתם יכולים וצריכים לבדוק – האם יש חנייה צמודה הפנויה ללקוחות אצל המתחרים? אם אתם מציעים חנייה ואילו המתחרים אינם מציעים זאת, אזי שיש לכם יתרון משמעותי כעסק הפועל באזור שקשה למצוא בו חנייה.

כמו כן אתם יכולים לאסוף קצת מודיעין עסקי, רק בדרכים חוקיות כמובן. היכנסו לעסק המתחרה ורכשו משהו. קח תוכלו לצבור מידע על רמות המחירים, על שירות הלקוחות, על האופן שבו מוצגים המוצרים, על שיטות המכירה, על מבצעי קידום מכירות ועל עוד נושאים שיעזרו לכם בהמשך הדרך להבדיל את עצמכם מהעסק המתחרה. לעתים קרובות הבדל זעיר עושה את ההבדל העצום שבין הצלחה לכישלון.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  עסקים חדשים  עסקים חדשים לקנייה  עסקים קטנים  עסקים קיימים  פותח עסק  פתיחת מסעדה  פתיחת עסק  פתיחת עסק חדש  פתיחת תיק