רכישת מפעלים - סיבות למכירת מפעלים בישראל

 

 

בישראל ישנה תעשייה מפותחת, החל ממוצרי השקיה, דרך מזון ועד לתעשיות עתירות טכנולוגיה. ישנם מפעלים קטנים עם צוות קטן וישנם מפעלי ענק עם ועדי עובדים. לא אחת מפעלים מחליפים ידיים, לעתים נרכשים על ידי חברות גדולות המעוניינות בטכנולוגיה של המפעל ובקווי הייצור שלו ולעתים המפעלים נרכשים על ידי משקיעים בעלי ממון המצפים לרווחים מהמפעל.

אך מהן הסיבות העיקריות למכירת מפעלים בישראל?

להלן כמה סיבות אשר יכולות להביא בעלי מפעל למכור את המפעל:

שינויים בשוק - השוק הוא דבר דינמי שתמיד מתפתח בהתאם לטכנולוגיות המתפתחות או תמורות אחרות החלות בשוק. לא אחת קורה שמפעלים סובלים מירידה בצריכה בעקבות אותם השינויים. לעתים המפעלים מצליחים להמציא את עצמם מחדש ולהסב את קו הייצור למוצרים עדכניים יותר, אך בהחלט קורה שלבעלי המפעל ישנו מחסור בהון או אולי התעוררו מאוחר והם אינם מסוגלים ליישם את השינויים הדרושים ולכן מציעים את המפעל למכירה, בתקווה שהמשקיעים החדשים יוכלו להרים אותו מחדש בקו עדכני וחדשני.

פרישה לגמלאות - מי שמכיר את הזירה העסקית נתקל לא אחת באנשים אשר הקימו מפעל קטן ועבדו כל חייהם עד אשר הגיע הרגע לצאת לגמלאות ואין להם למי להוריש את החברה. המפעל יכול להיות רווחי ומצליח אך מגיע הרגע בו אנשים רוצים לנוח ולתת לאחרים להיות מוטרדים ולחוצים בעולם העסקי ולכן הם מציעים את המפעל למכירה לכל המרבה במחיר.

הזדמנויות עסקיות / כלכליות  - לעתים מי שדוחף למכירה הוא דווקא הקונה ולא המוכר. יתכן שבעלי המפעל בכלל לא תכננו למכור אותו אך הם קיבלו הצעה שלא ניתן לסרב לה. לפעמים חברות אחרות או משקיעים חפצים ברכישת המפעל מסיבות אסטרטגיות הקשורות לפעילותם העסקית והם מציעים הצעה נדיבה לבעלי המפעל, לצורך השקעה עתידית סמויות מהעין.

שינויים בעלויות הייצור - במקרים רבים עלויות הייצור משתנות ונפגעת הכדאיות הכלכלית של המפעל. השינויים יכולים לנבוע מעלויות חומרי הגלם, עלויות כוח העבודה או דברים אחרים המייקרים את הייצור ומקשים על המפעל להתחרות בשוק. לדוגמה ניתן להסתכל על תעשיית הטקסטיל הישראלי אשר פרחה בעבר אך כבר כמה עשורים שהיא נדדה למדינות כמו ירדן, סין, הודו ואחרות מהסיבה של עלות כוח אדם זול ורב. לעתים בעלי המפעל מעבירים את קו הייצור למדינות עולם שלישי ומוכרים את המפעל בארץ. משקיעים אחרים יכולים לעשות שימוש בתשתיות המפעל לטובת ייצור תעשייתי מסוג אחר ובכך משיגים מיקום אסטרטגי.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנויות עסקיות  חברה  חברה בעמ  מכירת מפעלים  נכסים מניבים