הסכם שותפות בעסק – נקודות חשובות

 

 

{{msg}}

הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות לקראת השותפות ארוכת הטווח שלכם הוא הסכם שותפות. אנשים רבים פותחים עסקים עם שותפים, או לחלופין מצרפים שותפים לעסק קיים. יש לכך כמה וכמה סיבות טובות המצדיקות את המהלך.

ראשית, העסק יכול ליהנות מגב כלכלי ואפילו משפטי חזק יותר. אדם יחיד יכול להשקיע סכום כסף מוגבל, אשר לפעמים אינו מספיק על מנת להקים עסק ולהביא אותו לעצמאות כלכלית. אך כאשר שני אנשים משלבים ידיים, יש להם הון גדול יותר, והם יכולים להוציא אל הפועל עסק גדול יותר. משקיעים מביאים עמם גם ניסיון וקשרים, דבר אשר בהחלט יכול לסייע לפעילות העסקית של העסק. "טובים השניים מן האחד", כתב שלמה המלך, החכם באדם. לעתים ייתכן שאחד השותפים שולט יותר בצד הטכני של הנהלת החשבונות, בעניינים המשפטיים ובהתנהלות מול הבנקים, ואילו המשקיע השני שולט בשיווק ובמכירות. כל אחד מביא עמו את יתרונותיו ואת חוזקותיו, ויחד מקבלים סינרגיה התורמת לעסק.

תהליך הכנסת שותף לעסק חייב להיעשות בצורה מסודרת, כתובה וכמובן מוסכמת על שני הצדדים. יש לערוך חוזה משפטי כתוב ואף לחתום עליו במעמד עורך דין. יש לציין בחוזה כל פרט, ולוּ הקטן ביותר, ולא לסכם דברים בעל פה. כך יהיה הסכם שנערך ונחתם מראש לכל מקרה של אי-הבנה או של משברים חלילה. צריך לזכור שגם אם כעת הכול נראה כאילו הדברים מתנהלים בהרמוניה מלאה ועל מי מנוחות, אין כל ערובה לכך שגם בעתיד ימשיכו הדברים להיראות בצורה הזאת.

החוזה הוא אמצעי חשוב למניעת חיכוכים, הן עסקיים והן בין-אישיים.

אז מה חשוב לכלול בהסכם השותפות בעסק?

מימון

ישנן דרכים רבות לממן עסק: ההון העצמי של השותפים, הלוואות או אפילו גיוס כספים ממשקיעים שאינם מעוניינים להיות מעורבים בפעילות העסק. חשוב להסכים במסגרת החוזה על צורת המימון של העסק.

רווחים

בהנחה (ובתקווה) שהעסק יצליח ויצבור רווחים, חשוב לסכם כיצד הם יחולקו בין השותפים ובאילו תנאים. האם במסלול אחד קבוע, או שייתכנו שינויים בהתאם לרווח והפסד של העסק.

פתרון סכסוכים

אמנם הסכם בין שותפים נועד ליצור מצב של יחסי שותפות יציבים, אך ישנם מקרים שבהם ישנם סכסוכים. יש להסכים מראש על מנגנון לניהול סכסוכים על מנת לפתור אותם בצורה הטובה ביותר.

ביטול השותפות

ייתכן ששני השותפים מתנהלים בהרמוניה ושהעסק פועל בהצלחה. אך מה יקרה כאשר אחד השותפים, מסיבותיו האישיות, ירצה לפרוש ולמכור את חלקו למישהו אחר? צריך לסכם מראש על אופן הפירוק. האם העסק ממשיך להיות פעיל? מי בוחר את השותף הנכנס? איך מחליטים על הסכום שבו שותף אחד יקנה מהשותף השני את חלקו? הסכם שותפים חייב לכסות את כל המקרים העלולים לקרות.

כאשר מצויים בעסק אחד שני אנשים, שתמיד מסכימים לגבי הכל, הרי שאחד מהם מיותר.

ויליאם ריגלי הבן
 

מניעת תחרות

ייתכן שלאחר מספר שנים של פעילות משותפת יחליט אחד השותפים שהוא רוצה להקים עסק זהה בבעלותו המלאה. ברור שהדבר יוצר תחרות אשר עלולה לפגוע בעסק הקיים. דוגמה לכך היא כאשר השותף הפורש לוקח עמו לקוחות וידע מקצועי. חשוב להסדיר את הנושא בטרם עת.

 

אלו הן רק כמה נקודות למחשבה. הסכם אפקטיבי בין שותפים יש לערוך בסיועו של עורך דין הבקיא בתחום המסחרי.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנויות עסקיות  השקעות  חוזה רכישה  חתימת הסכם  לוקיישן  מחיר העסק  מיקום העסק  מציאת שותף  משקיע לעסק  נדלן מסחרי  שותף לעסק  שותף עסקי  שותף פעיל לעסק  שותפים  שותפים לעסק  שותפים עסקיים  שיווק העסק