הכתבה שתזניק את השווי של העסק שלכם לפי-2, בתוך חודש אחד בלבד, תכירו: מיתוג עסקי

 

 

{{msg}}

בעולם הדיגיטלי הבנוי על טכנולוגיות מתקדמות, תהליך של מיתוג דומה במידה רבה לפסיכואנליזה. נקודת המוצא של מומחים למיתוג היא, שלכל מותג יש אישיות משלו ולכן הוא צריך להיות מותאם אישית. צריך להבין לעומק גם את הלקוח, אבל לא פחות גם את קהלי היעד. צריך לנתח מה עלולים להיות מקורות ההתנגדויות הצפויות שלהם? ממה מורכבת האהדה שלהם למוצרים מקבילים? על מה מבוססת הנאמנות הצרכנית שלהם ועוד.

כל המידע הזה, יתגבש בסופו של דבר לתוכנית פעילות מובילה וממוקדת ללקוח.

תהליך המיתוג ברשת, דורש זמן, חשיבה והחלטות נכונות. מדובר בחיים של אנשים, בעסקים, בפרנסה, זה חייב להיות מקצועי ומדויק. לכל אלה אפשר להוסיף משפט אחד- המהפכה השוויונית של עולם הפרסום, מתרחשת עכשיו ברשת. דעו לכם! אין יותר עסקים קטנים או עסקים גדולים. כולם יכולים לבנות אתרים, לעשות קמפיין שיווק בגוגל, לפתוח דף עסקי בפייסבוק ולפתוח חשבון באיסנטגרם. כולם עושים את אותו דבר. גם קונצרן חלב וגם מנעולן מפתח תקווה. השאלה היא מי עושה לכם את זה? האם זה עוזר לכם בעסקים? ואיך משיגים מיתוג באמצעות הנוכחות והחשיפה שלכם ברשת.

גלידה נמסה- מיתוג טוב לא!

בשנת 1961 החליטו בני הזוג רובן ורוז מאטוס, יהודים ממוצא פולני, לפתוח חנות גלידה בניו יורק. הם ייצרו גלידה עם כמות מופחתת של אוויר ביחס לגלידות אחרות ובמקום חומרים מתחלבים, מהלו בה ביצים טריות. הכימי. ייתכן שזה מה שגרם לעסק של הזוג מאטוס להפוך ברבות השנים למותג הגלידות העולמי, "האגן דאז", השייך היום לחברת הבת פילסברי של קונצרן ג'נרל מילז.

אבל הדבר המעניין הוא המיתוג שנעשה לגלידה. אפשר ללמוד מזה הרבה על קריאטיביות, דמיון והבנה בשיווק. לגלידת האגן דאז עשו מיתוג זר- Foreign branding .  נתנו לה שם בדיאלקט סקנדינבי,  haagen-Dazs , הוסיפו לה שתי נקודות מעל כפל האותיות aa, וכך בעצם יצגו מצג שווא של גלידה לא מכאן, אלא משם. לתווית צירפו את מפת דנמרק.

המאמץ ליצור נופך זר של תדמית זרה למוצר מקומי, היה חלק מההצלחה של הגלידה, מתוך הבנה שמיתוג זר אוצר בתוכו עולם שלם של מושגים שהמוצר מנסה לנכס לעצמו.

שני דברים אפשר ללמוד מזה על מיתוג. אחד- שכדי למתג מוצר, דרושה לו תדמית ושנית- שם של מוצר חשוב לא פחות מביצים טריות.

פיצה מפיתה והוויסקי בכלל אירי

אם נבחן את המותגים הכי גדולים בעולם, נגלה שכל אחד מהם הביא איזו בשורה חדשנית, שעליה הוא נשען. מנעולי ייל הנמכרים ביותר בעולם, התחילו בתור הצילינדר הראשון כבר בשנת 1840. המזגן הומצא בשנת 1906 תחת השם "מתקן לטיפול באוויר", הפיצה נולדה במאה העשירית באיטליה ו"חיקתה" את הפיתה של הכובשים הערביים בארץ המגף,  והוויסקי הומצא בגלל מחלקת הפילוקסרה שחיסלה את כרמי הגפנים בצרפת וצרכני האלכוהול נאלצו לחפש תחליף והוא בכלל לא סקוטי אלא אירי.

ריבוי מותגים- האם גם היום אפשרי להתמתג?

האם גם היום, כשיש הכול, יש מקום לעוד מותגים? האם יש עוד המצאות שיכולות לשנות את העולם ? מה נדרש היום ממוצר או שירות כדי להפוך למותג, והאם גם בעידן בו יש הכול ובשפע, יש עוד מה להמציא.

התשובה הראשונה היא, שגם מותגים וותיקים, חייבים להמציא את עצמם כל פעם מחדש.  אורחות החיים משתנים והישרדותו של מותג תלויה גם בגמישות שלו להתאים את עצמו למגמות וטרנדים.

ידוע למשל, כי חלק מהטעמים של גלידה האגן דאז, או דגמים של ג'ינס ליוויס, התווספו רק  בשנים האחרונות. לכל תקופה יש את המותגים שלה. התפקיד של כולם הוא להפוך אותנו ליותר יפים, מאושרים ובריאים. נושא המיתוג חי ובועט ובנחישות רבה יותר, כי היום בעידן האינטרנט בולטות ובידול הם שם המשחק, וזהו גם הקונספט עליו מבוסס כל תהליך מיתוג.

יניב פרץ, מנכ"ל קבוצת ג'נסיס: "בתקופה הנוכחית של ריבוי ושפע מוצרים, הישראלים הם צרכני מותגים נאמנים. אלה הוכיחו את עצמם כבעלי ערך ואיכות גבוהים. לכן, היום יותר מתמיד, כל מוצר או שירות חדשים, שממלאים איזה חסר או צורך בשוק, זקוקים לתהליך המיתוג הנכון שיהפוך אותם למותגים מבוקשים. אני חושב שעד היום עשיתי מיתוג לאיזה 500 חברות ועוד היד נטויה".

בתקופה הנוכחית של ריבוי ושפע מוצרים, הישראלים הם צרכני מותגים נאמנים. אלה הוכיחו את עצמם כבעלי ערך ואיכות גבוהים. לכן, היום יותר מתמיד, כל מוצר או שירות חדשים, שממלאים איזה חסר או צורך בשוק, זקוקים לתהליך המיתוג הנכון שיהפוך אותם למותגים מבוקשים. אני חושב שעד היום עשיתי מיתוג לאיזה 500 חברות ועוד היד נטויה

יניב פרץ, מנכ"ל ג'נסיס מדיה

 

"כדי לעמוד בתחרות הקיימת, חייבים לבלוט כל אתר רוצה להביא לקוחות ולהגדיל את השיווק. בלי מיתוג זה לא יקרה. אם לא תספר לגולשים מה המיוחד במוצר שלך, למה שיקנו אותו? אם לא תספר להם מה אתה מוכר להם לעומת השאר, איך הם ידעו?. עוד הוא אומר כי יש היום תופעה בולטת בקרב חברות ותיקות ומובילות במשק, שהן מבקשות לעשות מיתוג מחדש, ברזולוציה הפרסומית של העולם הדיגיטלי. כולם מבינים את הפוטנציאל הכלכלי של אתר, שיווק ופרסום ברשת. ג'נסיס היא משרד הפרסום ללקוחות גדולים כמו: שופרסל, פרץ בוני הנגב, ליאור שוסרד, המרכז הבינתחומי הרצליה, מיכל נגרין ועוד.

מיתוג באינטרנט
חברת ג'נסיס מדיה. צילום: יח"צ

את השירות שלה מעניקה קבוצת ג'נסיס המונה 9 חברות בת, כל אחת מהן מומחית בתת תחום של הרשת: בניית ועיצוב אתרים, קידום ממומן וקידום PPC, קמפיינים בגוגל, בפייסבוק. ניהול חשבון באיסנטגרם ועוד.

יניב פרץ. "כדי לתת מעטפת של שירותים ברמה הכי גבוהה, חברה לא יכולה לעשות את זה לבד. בשביל זה צריך כמה חברות, כמה מוחות וקטגוריות נפרדות לכל תחום. אצלנו לכל חברה יש את תחום המומחיות שלה והוא ברמה הכי מקצועית וגבוהה שיכולה להיות".

אז מה בעצם הופך מוצר למותג?

יש כמה כללים ברורים שהופכים מוצרים למותגים. בידול החברה באופן קונספטואלי. התערבות גם ברמת האריזה, הניירת, הלוגו וכל המעטפת של המוצר או השירות. כמובן אתר אינטרנט מותאם שלא דומה לשום אתר של המתחרים. קמפיינים איכותיים בגוגל, ניהול דף עסקי בפייסבוק, ניהול חשבון אינסטגרם ויחסי ציבור.

בלעדי כל אלה אומר יניב פרץ "עסקים לא יכולים לשרוד". אל משרד הפרסום שלו מגיעים בעלי מקצוע שדורשים מיתוג. זה יכול להיות מפקחי בנייה, אדריכלים, מנהלי קרנות השקעה וגם חברות שיפוצים, מנעולנים ועוד.כולם רוצים מיתוג. מסעדות, עורכי דין, חברות הייטק, חברות יצרניות, כולם מבינים שבלי מיתוג היום, הם לא יגיעו לשום מקום.

אבל לא רק במיתוג עסוק פרץ. יש אנשי עסקים בעלי חברות שלא זזים בלי העצות שלו. "חוש עסקי?" ועוד איך, אחרת הוא לא היה אחרי עשר שנים בתחום, הופך את ג'נסיס לאחת החברות הכי מובילות ברשת בתחום המיתוג ובכלל.

לדברי יניב פרץ, מיתוג בא לידי ביטוי, לא רק בגידול ההכנסות והשיווק, אלא שהוא מהווה הבסיס להתפתחות עתידית. קונדיטוריה קטנה יכולה להפוך לרשת, מעצבת יכולה להפוך למותג מוביל. אבל משום כך, עסקים חייבים למתג את עצמם מההתחלה. הם יוכלו לצבור מוניטין, לגייס משקיעים ולגדול רק אם יש להם משרד פרסום שמלווה את תהליך ההתפתחות שלהם וממתג אותם עם היד על הדופק. גם גוגל מתייחס למיתוג ומקדם אתרים בפרמטרים הקשורים לכך.

פרץ משווה את תהליך המיתוג לתהליך פסיכואנליטי. תהליך ארוך ועמוק שדורש אומץ ונטילת סיכונים. "זה לא רק לוגו ושם, זה הרבה יותר מזה. זה להבין את הלקוח, את הצרכים שלו. לפעמים אנחנו מתערבים אפילו בתפריטים של מסעדה, בתוכן של הלקוח כי רק עם תוכן טוב ואיכותי אפשר להפוך למותג".

שאלה: האם בג'נסיס משתמשים בסבון נוזלי או מוצק?

בסוכנות הדיגיטלית ג'נסיס, מועסקים מיטב האסטרטגים והמעצבים. הם אחראים על האופן בו נבנים אתרים, נעשה קידום אתרים. קמפיינים של שיווק ופרסום בגוגל, ניהול דפי לקוחות בפייסבוק ועוד. הם גם אחראיים על הסרת מחסומים. יניב פרץ: "לישראלים לקח הרבה מאוד זמן, עד שהם הסכימו להיפרד מהסבון המוצק ולעבור לנוזלי. או עד שהם הפסיקו לשטוף ידיים כל רגע והסתפקו במגבון לח. חלק מתהליך של מיתוג, זה גם לשנות תפיסות והרגלים. זה בהחלט תהליך ממושך שנבנה בהדרגתיות".

מיתוג נשען על הבנת הפסיכולוגיה של הצריכה גורסים מומחי פרסום בעלי שם. מיתוג הוא זה מהלך שמאחורי הכוונות הכלכליות שלו, צריך לגעת באנשים, בחושים שלהם ובנפש שלהם. להעניק לצרכנים חוויה חדשה. גם אם מה שחדש במוצר מסוים הוא רק הריח, זה עדיין הרבה אם הוא מזכיר לאנשים משהו שהם יאהבו לזכור, ומחזיר אותם לשם.

זהו כוחו של מיתוג. זה בהחלט יכול להפוך לסלוגן של בושם חדש "להחזיר אתכם לשם". מותג טוב מפעיל את האינטואיציה של הצרכנים, את החלק החושי בהחלטת הקנייה ולא את השכל. לכן מותג הוא משהו כל כך אישי עבור כל אחד ומצליח ליצור את הנאמנות אליו.

כמה העסק שלכם יהיה שווה עם מיתוג?

מיתוג נועד לצרכנים, אבל לא רק. הוא נועד למוניטין של העסק בתחום שלו, והוא יכול לגדול ולהפוך מדוכן לחנות ומחנות לרשת. זה עשוי לקרות למי שמעז לעשות מיתוג. לצורך כך יש לפנות לסוכנות דיגיטלית שתבסס את העסק, לראות תוצאות ולהמשיך. תהליך של מיתוג הוא על זמני, הוא לא מסתיים לעולם והוא מתאים לאנשים שיש להם שאיפות גדולות. היום כל בעל עסק שרוצה לשרוד, חייב לפנות  אל קהלי היעד שלו בשפה משלו. בתחרות הקיימת חייבים בולטות ונוכחות, חייבים מיתוג שיביא אנשים למצב שהם רוצים דווקא את המוצר הזה ולא אחר. זה יכול לקרות בגלל שהם הזדהו עם המסרים שלו, הוא הבטיח להם חוויה והוא קיים. הוא לא פישל אף פעם.

כדי שהצרכנים ידעו מה הם מקבלים, צריך להגיד להם את זה. "שטיפת מוח" היא חלק מתהליך של כל מיתוג, העברת מסרים והצהרת כוונות ברורות מול קהלי היעד. גם הם רוצים לדעת מה יש במותג הזה שהם מעדיפים? ככל שהם ידעו עליו יותר, הם ירגישו שמה שקורה הוא גם בגללם. זו הרגשה נהדרת להשתייך למועדון לקוחות של מותג. ואם כבר אמרנו את זה, אז הקמת מועדון לקוחות זה בהחלט עוד מנוף ליצור בידול וקהילה סביב מותג.

הכלים הטכנולוגיים של העולם הדיגיטלי, יצרו היום את ההזדמנות לכל בעל עסק ולא חשוב באיזה גודל לעבור תהליך של מיתוג עסקי ברשת בכל תקציב. קבוצת ג'נסיס מובילה את המהפכה הזו ומה שהיא עושה למען עצמה,  מה שהפך אותה למספר אחת, את זה היא רוצה לעשות גם למען הלקוחות שלה.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  הזדמנויות עסקיות  השקעה בעסק  השקעות  מותג מצליח