כוחם של בעלי העסקים הקטנים בישראל

 

 

{{msg}}

כאשר אנו חושבים על תרומתו של עסק קטן לתעסוקה ולכלכלה בישראל, כמו למשל עסק בעל 20 עובדים, בהשוואה לחברות הייטק עם 500 עובדים ומחזור מכירות של מאות מיליוני דולרים, אנו נוטים לזלזל בכוחם של העסקים הקטנים; אך בשביל להבין את כוחם של העסקים הקטנים צריך להסתכל על תמונת המאקרו.

אז מהו בעצם היקף הפעילות של העסקים הקטנים בישראל? על פי הנתונים (2015), בישראל ישנם כ 520 אלף עסקים קטנים ובינוניים עד כמה הם קטנים? רובם המכריע של העסקים, כ 99.5%, הם עסקים עם עד מאה עובדים שכירים. עסקים אלו יוצרים כ 1.75 מיליון מקומות עבודה במשק הישראלי. ואם נסתכל על התוצר, למעלה ממחצית כ 53%, מהתוצר העסקי הוא תוצאה של פעילותם של העסקים הקטנים בישראל. מכאן ברור שהעסקים הקטנים הם גורם משמעותי מאוד בכלכלה הישראלית.

אז אחרי הנתון המדהים הזה! מה עכשיו אתם חושבים על העסקים הקטנים?! ועם זה אינו מספיק..

"תנו לעסקים הקטנים לחיות"


בבדיקה שבוצע בתמונת המאקרו לעסקים הקטנים ישנה השפעה גדולה על הכלכלה בישראל, אך בפועל מבחינה פוליטית השפעתם קטנה מאוד. העסקים הקטנים סובלים מבעיות רבות בהשוואה לחברות הגדולות. למשל, הם רגישים מאוד לתנודות השוק, משבר כלכלי יכול לסגור עסקים בקלות; ושלא נדבר על משבר ביטחוני – שגורר אחריו הפסדים כלכליים כבדים, ועדיין עם זאת לעסקים הקטנים אין השפעה על מדיניות ורגולציה כמו לחברות הגדולות אשר מצליחות להפעיל השפעה פוליטית לטובתן; להפך הוא הנכון יש להם מחסור במקורות מימון, לא יכולים לעשות שום מהלך שיווקי / פרסומי מבלי לחשוש.

למעשה לבעלי העסקים הקטנים השפעה רבה על הכלכלה הישראלית, אך על הממשלה וזרועותיה השונות לא ממש מסייעים לעסקים הקטנים. יש לנקוט במדיניות המסירה חסמים בירוקרטיים, מעודדת השקעות, מסייעת במימון וכל צעד אשר יכול לסייע לעסקים הקטנים לצמוח ולספק עוד מקומות עבודה למשק הישראלי.

הקשיים שהוזכרו, ואחרים שלא הוזכרו, מביאים לתמונת מצב עגומה בה קרוב ל 50,000 עסקים קטנים נסגרים כל שנה והיחס בין עסקים קטנים שנסגרו לבין עסקים שנפתחו מותיר אותנו עם מאזן חיובי של כמה אלפים בודדים, למשל בשנת 2017 התווספו רק כ 4000 עסקים חדשים לשוק (מדובר על הערכות בלבד).

על מנת להתמודד עם הקשיים השונים אשר עומדים בפני העסקים השונים, יש צורך בתכניות ליווי וחונכות; הכשרה בתחומים שונים כמו: ניהול עסק; שיווק העסק ועבודה מול מחשב; אנגלית עסקית; תכניות מימון, חממות טכנולוגיות וזירוז הליכים בירוקרטיים.

תכניות אלו קיימות אך אינן מספיקות, על מנת להשיג כוח אמתי על בעלי העסקים הקטנים להתאגד. קיימים בארץ ארגונים קטנים רבים, בעיקר כאלו המייצגים נישות וגם ארגון גג, אך לא כלל העסקים הקטנים משתתפים וחבל, ההפסד כולו שלנו

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  הזדמנויות עסקיות  הזדמנות לרווחים  הצלחת העסק  השקעה בעסק  יועץ מס  יועץ עסקי  להרוויח ובגדול  לוח מודעות לעסקים  לוח עסקים  עושים עסקים  תכנית עסקית