השאלות העיקריות בבחירת שותף עסקי

 

 

{{msg}}

אם אתם חושבים להכניס שותף לעסק, כדאי שתשקלו היטב כל צעד ושעל שלכם, על מנת להבטיח שזה יהיה השותף שאתם אכן מצפים לו.

אמנם התשובות לשאלות הללו אינן משקפות בהכרח את השותף המושלם, אך הן בהחלט מאפשרות לכם לקבל פרספקטיבה אופטימלית על אודות השותף שאתם מחפשים.

יש שש שאלות חשובות שעליכם לתת עליהן את הדעת: מהי מטרת המשקיע, מה יכול השותף לתרום לעסק, האם יש כימיה אישית ביניכם, מהו מצבו הכלכלי של השותף, כמה זמן עבודה מתכוון השותף להשקיע, ולבסוף – מהו ניסיונו המקצועי. להלן נרחיב באשר לכל אחת מן השאלות הללו.

מהי מטרת המשקיע?

כאשר אתם מחפשים שותף עסקי אשר ייכנס וישקיע בעסק, עליכם לבדוק מהן הכוונות של המשקיע. ישנם משקיעים אשר רוצים להשתלב בעסק באופן פעיל ולקחת חלק בניהול העסק. לעומת זאת, ישנם משקיעים פסיביים אשר מעוניינים בהשקעה שתייצר להם הכנסה פסיבית. ייתכן שהמשקיע מצפה שמהרגע הראשון הוא ימשוך הכנסה קבועה מהמיזם או מהעסק, אך בפועל ציפייה זו אינה יכולה להתקיים.

מה השותף יכול לתרום לעסק?

כל אדם מביא עמו ניסיון כזה או אחר וכן מערכת של קשרים. הקשרים יכולים להיות קשרים אישיים (משפחתיים או קשרי חברה), וגם קשרים מקצועיים שהוא צבר במקומות עבודה קודמים או בפרויקטים שהוא היה מעורב בהם בעבר. ניסיון זה וקשרים אלו הם שני גורמים שהשותף יכול לרתום להצלחת העסק ולקידומו, בדרכים שלאדם אחר היו אורכים זמן רב. לצורך הדוגמה, ייתכן שבזכות פרויקטים קודמים הוא מכיר מנהלים בכירים בחברות שונות, וכך הוא יכול לפתוח דלתות לשיתופי פעולה שונים.

האם יש כימיה אישית ביניכם?

כאשר אתם מכניסים שותף עסקי אתם נכנסים למעין של מערכת יחסים מקצועית, ועם זאת גם אישית מאוד. אתם בעצם נותנים לשותף נתח מהעסק שלכם, ובדרך כלל גם אפשרות להתערבות בקבלת ההחלטות, דבר שלא כל יזם אוהב כאשר מדובר בעסק שלו. מסיבה זו חשוב שתהיה כימיה אישית ביניכם לבין השותף. הציניקנים יאמרו שאם יש בעסק אחד שני שותפים שתמיד מסכימים ביניהם באשר לכול, הרי שאחד מהם הוא מיותר.

מהו מצבו הכלכלי של השותף?

אמנם אין זו שאלה שנעים במיוחד לשאול, אבל חשוב שתדעו מה מצבו הכלכלי של השותף. בעיות כלכליות שהוא עלול להיקלע אליהן עלולות להשפיע על העסק. אבל מעבר לזה, חשוב לכם לדעת מהו הגב הכלכלי שהוא יכול להעניק לעסק. אל תתביישו לבקש אסמכתאות להבטחות או אמרות באשר למצבו הפיננסי.

כמה זמן עבודה השותף מתכוון להשקיע?

ייתכן שיש לכם שותף מוכשר ובעל ניסיון רב, ובהתאם לכך גם גובה הציפיות שלכם ממנו. אבל אתם לא רוצים לגלות שהוא מקדיש לעסק שעות מעטות בלבד בשבוע בשל התחייבויות אחרות, חוסר עניין גרידא או היעדר רצון להתאמץ. לכן חשוב שתתאמו אתו ציפיות ותראו כמה זמן הוא מתכוון להשקיע בעסק.

החזק והחלש אינם יכולים לקיים שותפות.

איזופוס

מהו הניסיון המקצועי של השותף?

ייתכן שתמצאו שותף שזהו לו ניסיון ראשון בשותפות. כך או כך, חשוב לבדוק את הנושא. האם הוא כבר לקח חלק בשותפות? ואם כן, כיצד זה הסתיים? אל תחששו לבקש המלצות ואף ליצור קשר עם מקומות שבהם הוא הועסק בעבר.

לסיכום, אולי יש נקודות במאמר הנראות לכם מוגזמות, אישיות או לא רלוונטיות, אך אל תקלו ראש בהחלטות חשובות. דאגו להיות מכוסים תמיד, ומכל הצדדים. אל תגיעו למצבים שמהם לא תוכלו לצאת. כאמור, בחירת שותף עסקי היא נושא רציני, ואין כאן מקום לטעויות. חשוב לשאול את כל השאלות לעיל, וחשוב גם להביא את כל ההסכמות ביניכם לבין השותף לחוזה משפטי כתוב.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  אפיון השותף  הזדמנויות עסקיות  השקעה בעסק  מחפש שותף  משקיע לעסק  עסק ללא הון התחלתי  פרסום עסק  שותף לעסק  שותף עסקי  שותף פעיל לעסק  שותפים  שותפים לעסק  שותפים עסקיים