האם לכל רעיון יזמי מתחיל צורך במשקיע?

 

 

{{msg}}

נהוג לחשוב שלמשקיעים יש יתרונות בעסק; הם מביאים איתם הון עצמי, ניסיון ואפילו קשרים עסקיים אשר יכולים לעזור. אבל מצד שני, למשקיעים יש גם חסרונות מבחינתכם. הואיל והם נוטלים חלק במימון, לעיתים הם מעוניינים לקחת חלק בהחלטות ולהביע את דעתם בעניינים הקשורים בעסק. הדבר עלול ליצור חילוקי דעות ולהביא לוויכוחים מיותרים. סביר להניח שלא כך הייתם רוצים לנהל את העסק שלכם כבר מראשיתו. נוסף על כך, סביר להניח שאדם המקים עסק חדש רוצה לפתח אותו בכיוון שלו, על פי החזון שהוא עצמו התווה, מבלי שתידרש הסכמתו של השותף.

האם כל רעיון צריך משקיע כבר מראשיתו, או שמא אפשר להתחיל לבד?

אין תשובה חד-משמעית לשאלה זו. הדבר תלוי מאוד ביכולות הכלכליות של היזם ובאופיו של העסק שהוא מקים. עסקים קטנים אפשר בהחלט להקים באופן עצמאי וללא צורך במשקיעים. הדבר הראשון שמומלץ לעשות הוא תוכנית עסקית. יש להכין תוכנית מסודרת לרעיון היזמי על מנת להעריך את ההון הדרוש להקמת העסק. רעיון יזמי יכול לדרוש השקעה של כמה אלפי שקלים, אף על פי שברוב המקרים מדובר בטווח של מכמה עשרות אלפי שקלים ועד מיליוני שקלים. הכול תלוי בשאלה איזה עסק אתם רוצים להקים, ואז להביא בחשבון את כל האמצעים הדרושים לכך. התוכנית העסקית תסייע לכם להעריך מהו ההון הדרוש, ולאחר מכן תצטרכו לעשות את החשבון האישי שלכם. למעשה תצטרכו לבדוק אם אתם אכן יכולים להקים את העסק בעזרת ההון העצמי שלכם, או שאולי תהיו זקוקים לתוספת הלוואה מהבנק. אם אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם, תהיו חופשיים לקחת את העסק לכל כיוון שתרצו, מבלי לבקש אישור משותף או ממשקיע כלשהו.

משקיע לעסק

יש לא מעט מקרים שבהם אנשים מקימים עסק לבד מהסיבה הפשוטה שהם לא היו מעוניינים במשקיע בשלב הראשוני, שכן עמד לרשותם המימון הדרוש, ורק בשלב מאוחר יותר הם מחליטים להכניס משקיע כדי להגדיל את הכנסות העסק או לשדרג את העסק הקיים. ייתכן למשל שאדם מקים עסק קטן וזוכה להצלחה, אך לאחר זמן מה הוא מגלה שאין הוא יכול לעמוד בביקוש מבלי להגדיל את העסק. זה יכול להיות לדוגמה בית מלאכה קטן בעל יכולות ייצור מוגבלות שאינן יכולות להדביק את הביקוש. על מנת לענות על הביקוש יש להשקיע במכונות נוספות, בעובדים ובשטח גדול יותר, נושאים העלולים להיות גדולי ממדים, מעבר ליכולותיו הכלכליות של היזם. זוהי דוגמה טובה למצב שבו מכניסים משקיעים לעסק בשלב מתקדם יותר. כלומר, העסק הוקם לפי החזון של היזם כאשר ידיו חופשיות לתת לעסק את האופי שהוא רוצה. רק לאחר שהעסק כבר קיים, הוא מחפש את המשקיע. זה יכול להיות משקיע פעיל שיהיה מעורב בניהול העסק וייתן הצעות למינוף העסק ולשימור הצלחתו, או שהוא יקבל תפקיד ניהולי ויהיה נוכח בעסק עצמו, או מקרה הפוך שבו המשקיע אינו רוצה להיות מעורב בהחלטות אלא רק לקבל תשואה על כספו.

בסופו של דבר, אם בחרתם במשקיע, חשוב מאוד לערוך תיאום ציפיות. עליכם לבדוק את כוונותיו ולהבהיר את כוונותיכם, ליצור חוזה משותף המאגד את כל המטרות שלכם, ולא להשאיר פרצות העלולות להביא לבעיות בעתיד.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הזדמנויות עסקיות  השקעה בעסק  השקעות  להרוויח ובגדול  מחפש שותף  מציאת שותף  משקיע לעסק  עסק להשקעה