איך לקבוע מחיר לעסק?

 

 

{{msg}}

במקרים רבים בעליו של עסק מסוים מעוניין לדעת מהו שוויו של העסק שלו טרם מכירתו. למשל, חשוב לדעת את מחירו של העסק כאשר רוצים למכור אותו, או כאשר מתעניינים בהכנסת שותף המבצע השקעה, ובכך למעשה הוא רוכש חלק מהבעלות על העסק. קביעת מחיר לעסק מתבססת על הערכת השווי. הערכת שוויו של עסק היא עניין מקצועי לחלוטין אשר נעשה על ידי רואי חשבון המתמחים בנושא. באינטרנט ניתן למצוא מחשבון שווי עסק. ועם כל זאת, חשוב מאוד שתדעו מהם המרכיבים הבסיסיים בקביעת המחיר לעסק.

הערכת שווי אינה מדע מדויק!

ישנם גורמים שונים שיש להביא בחשבון כאשר מחשבים את מחיר העסק. חלק מהגורמים קל יחסית למדידה ולכימות, אך חלקם עלול להיות מורכב יותר. למשל, אחד המרכיבים בעלות הוא הרכוש של העסק (מחשבים, מכונות וכיוצא באלה). אפשר לומר שבאופן יחסי רכוש העסק הוא קל לחישוב. לעומתם, מרכיבים כמו הפוטנציאל העסקי הם תאורטיים יותר, ואינם ניתנים לחישוב מדויק. מסיבה זו ברור שהערכות שווי יכולות להיות שונות. מסיבה זו המחיר הסופי של העסק נקבע במשא ומתן בין המוכר לקונה.

חישוב מחיר עסק

ישנן שיטות שונות לחישוב מחיר העסק, ובדרך כלל כל שיטה מתאימה לעסקים בעלי אופי מסוים. לעתים יש צורך בשילוב של שתי שיטות ואף יותר. הפעם נדבר על שיטה אחת, והיא שיטת היוון מחזור המזומנים. שיטה זו מתבססת על החזר ההשקעה הצפוי. לצורך החישובים יש להעריך את מחזור המזומנים הצפוי על פי השנים האחרונות של העסק. כמו כן, בשיטה זו ישנו פקטור סובייקטיבי, והוא ציפיות הרווח של המשקיע.

נניח שהמשקיע מצפה להחזיר שנתי של 15 אחוזים מההשקעה, ועל פי הדוחות הכספיים יש לחברה רווח שנתי של 100 אלף שקלים בשנה. יש לחלק את הרווח ב-15 ואחר כך להכפיל במאה. בחישוב זה נקבל ששווי העסק הוא 666,666.67 שקל.

מה מצב השוק?

עוד שיטה, או עוד גורם שיש להביא בחשבון, זה מצב השוק, כלומר הזמן המתאים למכירת העסק. בדיוק כפי שמחשבים ערך של משרד, משווים ולוקחים בחשבון עסקאות מכירה של משרדים בעלי מאפיינים דומים אשר נמכרו לאחרונה, כך עושים גם עם העסק. נכון שבניגוד לעולם הדיור, קשה יותר למצוא עסק עם מאפיינים דומים. יש להביא בחשבון פרמטרים רבים, אך אם בודקים מספר עסקים דומים באזורים שונים ועורכים השוואה ביניהם, אפשר לקבל פחות או יותר תמונת מצב, או לכל הפחות לקבל מושג כלשהו אם העסק שווה משהו או לא.

מקובל להביא בחשבון את המחיר אשר שולם עבור עסקים בעלי מאפיינים דומים ואותו סדר גודל בעסקאות אחרות אשר נעשו לאחרונה.

להתייעץ עם המומחים

כיום השוק מוצף באנשים רבים אשר התנסו בניהול עסק, הן במישרין והן בעקיפין. ישנם בעלי ידע רבים בתחום שניתן להתייעץ איתם ולקבל מידע מתוך הניסיון שלהם. בעלי ידע אלו יכולים לערוך חישובים וסקרים.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  הערכת שווי עסק  חישוב מחיר העסק  כמה שווה העסק  מחיר העסק  נדלן מסחרי  עבודה מהבית  עסק להשקעה  שווי עסק