עסקים קטנים ובינוניים בישראל: כמה חשוב להקים כיום אתר אינטרנט

בינתיים, כל הנתונים מראים כי ישראל בדרך להפוך גם לאי־קומרס ניישן. וגם: למה יותר קל לעסק קטן למכור באינטרנט?

 

 

{{msg}}

הישראלים והישראליות, בשנים האחרונות, קונים וקונות כמעט הכל אונליין, מכיסוי אייפון זול בעל מראה נוצץ, בגד ים שלם בצבעים נועזים, זרוע שולחנית למסך מחשב, עגלת מוצרים מהסופרמרקט, שמלות כלה ואפילו מכוניות – וכל זאת מבלי שישבו במושב הנהג, עברו נסיעת מבחן, מדדו את הבגד לאירוע המשמעותי בחייהן או מיששו את העגבניות.

היום, במחצית השנייה של 2019, ניתן בהחלט לומר שהצרכן הישראלי (מכאן יעשה שימוש בלשון זכר רק לשם הנוחות; מ"מ) מכור לקניות באינטרנט. עד כמה מכור? מלבד הקניות המקומיות, ב־2018 נתקבלו בארץ יותר מ־72 מיליון חבילות שהכילו מוצרים שהוזמנו אונליין, כלומר, כל ישראלי הזמין בממוצע תשעה מוצרים מחו"ל, מה שהופך אותנו למובילים עולמיים בהיקפי הקניות באינטרנט בחישוב לפי נפש ואף במספרים אבסולוטים. אנחנו תמיד מעודכנים, יודעים בדיוק כמה עולה כל מוצר נחשק או טרנדי משיטוטים במוקדי שופינג בחו"ל או באתרי קניות באינטרנט, ורוכשים בעיקר בגלל שהמחירים מעבר לים נמוכים בצורה משמעותית בהשוואה למדינת יוקר המחיה שלנו. פערי המחירים יכולים להגיע לעתים למאות אחוזים.

הצרכן הישראלי, כמו גם במקומות אחרים בעולם, התרגל לשלם פחות ממחיר השוק תמורת כל מוצר שבו חשקה נפשו וזאת הרבה בזכות מהפיכות התקשורת, השמים הפתוחים והלואו־קוסט. שוק המסחר האלקטרוני בישראל גדל בקצב שנתי של 30-20 אחוז, וב־2018 עמד על כ־16 מיליארד שקלים, מתוכם 65% קניות של ישראלים באתרים בחו"ל. כתוצאה מכך, הבחירה לקנות אונליין במקום בקניון או בחנות השכונתית גרמה לירידת מחירים חדה וכך נראה כי נפתחה מחדש התחרות בין האונליין לבין החנויות הפיזיות. כל מה שנשאר לחנויות הפיזיות – העסקים הקטנים למשל – הוא לשפר את סטנדרט השירות ולבסס את פעילות האי־קומרס שלהם. לא רחוק היום שבו פעילות אי־קומרס של עסק תעבור כנכס לכל דבר ועניין מהורים לילדים בירושה, ממש כמו חניה או דירה.

יחד עם זאת, לא מעט עסקים קטנים ובינוניים בישראל טרם עשו את הקפיצה המתבקשת לאונליין ולהקים אתר מכירות משלהם. לפי מומחי סחר אלקטרוני ובעלי חברות המפעילות אתרי אי־קומרס, עבור יזמים צעירים או עסקים קטנים ובינוניים, הבחירה בפלטפורמה הדיגיטלית לשיווק ומכירות באינטרנט הוכחה כזירה יעילה וקלה יותר לעומת השימוש הבלעדי בחנויות פיזיות. חלק מהסיבות לכך: אין עמדות מכירה, אין מוכרים שצריך להכשיר ולנהל ולא צריך להתחלק ברווח עם מספר גורמים.

עם כ־400 סטארטאפים שמפתחים מוצרי אי־קומרס כיום בישראל, ניתן לומר שהסטארט־אפ ניישן דוהרת לעבר היעד הבא – להיות מובילה בתחום המסחר המקוון. או במילים אחרות: אי־קומרס ניישן. "חלק מאותם סטארטאפים ישראלים משתמשים בישראל כמקום ראשון לבדוק את המוצר", מסביר אלעד גולדנברג, יזם ומייסד Digital-IL ומקים החטיבה העסקית של איביי ישראל. "ראיתי כבר סוחרים קטנים שמוכרים סחורה מהבית ואין להם יתרון מול יזם סיני, אבל המוח הישראלי הוא שנותן להם פתח לחשיבה קצת אחרת ויכולת להצליח. בדרך כלל, בגלל יוקר המחיה פה הם לא יכולים להציע את המחיר הנמוך ביותר, ולכן הם מתמקדים בדברים אחרים: להבין מה הלקוחות רוצים ולייצר ערך. הם מסוגלים לחבר את כל הזרועות: גם לפתח מוצר, גם לדעת לשווק וגם למכור אותו נכון אונליין".

60% מבעלי העסקים לא רואים צורך להקים אתר

סקר שבוצע אשתקד על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה בחן את מספר העסקים שעושים שימוש במסחר מקוון, את פעילותם בשווקים הבינלאומיים והמקומיים, השפעתו של אתר מכירה על העסקים והאתגרים המרכזיים שמולם ניצבים עסקים קטנים ובינוניים בעולמות האי־קומרס. חשוב לציין שמאגר הנשאלים בסקר כולל עסקים המפעילים אתרי אינטרנט עסקיים וחנויות מקוונות.

המכירות, לפי שני שליש מהעסקים שהשתתפו בסקר, מתבצעות באופן בלעדי או ברובן בשוק המקומי, זאת לעומת 45% מהנשאלים שמוכרים באופן בלעדי או לרוב בשוק הבינלאומי (אירופה וארצות הברית).

לפי הסקר, כ־66% מהעסקים המפעילים חנות מקוונת דיווחו כי היקף המכירות דרך האתר היה כמחצית משיעור המכירות הכללי, ו־40% מהם דיווחו כי שיעור המכירות שלהם עלה מאז הקמת החנות המקוונת. לעומתם, כ־60% מבעלי העסקים שלא מפעילים אתר, סוברים כי אין להם צורך בהקמת אתר. 49% מהמשיבים דיווחו כי אתר האינטרנט שלהם הוקם בשלוש השנים האחרונות. מבין בעלי העסקים המפעילים אתר, כ־20% (ברובם גברים) דיווחו כי האתר מנוהל בידי חברה חיצונית, בעוד כ־50% דיווחו כי ניהול האתר מתבצע על ידם. כ־33% מבעלי העסקים המפעילים אתר ציינו כי הם אוספים נתונים על לקוחותיהם דרך האתר, אולם רק כ־50% מהם דיווחו שהם מנתחים את המידע שבידם.

עד כמה באמת חשוב להקים כיום אתר מכירות
צילום: rawpixel.com-Pexels

חסמים וסיבות אפשריות לאי־עשייה

ריחוק פיזי מהלקוחות, נטל רגולטורי וביורוקרטי על עסקים, חוסר בתקציב, בזמן ובידע מספק להקמת אתר וקשיים הנובעים מפערים תרבותיים מהווים, במקרים רבים, חסמים וסיבות אפשריות לאי־פיתוח התחום המקוון בעסקים קטנים ובינוניים. "העובדה שאנחנו יודעים לכתוב באנגלית לא אומרת שאנחנו מבינים את הניואנסים התרבותיים", אומר גולדנברג. "הצרכן האמריקאי, למשל, תופש שירות באופן שונה מהישראלי. החסם השני הוא המחיר. הרגולציה והריחוק מהיעד הסופי מקשים על העסקים לייצר אטרקטיביות בשווקים שיוקר המחיה בהם נמוך מיוקר המחיה בישראל. גם התחרות מול עסקים בחו"ל הרבה יותר קשה, וצריך להתמודד עם מספר גדול של מוכרים וכוחות חזקים כדי להצליח".

לדברי בעל סטארט־אפ בתחם האי־קומרס, רוב החסמים הם ברמה האופרטיבית: "אנחנו למשל בנינו אופרציה יעילה, והיום אין לנו מחסנים עם מלאי".

בעלי עסקים ללא אתר כמובן יכולים לפנות לשלל חברות לבניית אתרים וקידומם הנפוצות מאוד בשוק הישראלי והבינלאומי כאשר טווח המחירים לבניית אתר (בדרך כלל ללא תחזוקו השוטף, שם דומיין, אחסון וכתיבת תוכן) הוא די רחב, בין 3,000 שקלים לבין 15 אלף שקלים – בין אם מדובר באתר תדמיתי או בחנות מקוונת. לרשות בעלי העסקים החסכניים קיימת אופציה טובה נוספת והיא לבנות אתר בסיסי שעשוי להיראות טוב באופן עצמאי באמצעות אחת הפלטפורמות החינמיות (עד גבול מסוים) הקיימות ברשת, כדוגמת וויקס (Wix) או וורדפרס (WordPress).

איך (לנסות) לנצח את הענקיות?

ענקיות אונליין אימתניות אמנם יודעות את העבודה, כיצד להציג את המוצרים, ללמוד את הרגלי המשתמשים ולגדיל את המכירות בהתאם, אבל גם העסקים הקטנים והבינוניים יכולים ללמוד לעשות את זה ולנצח במגרש הביתי שלהן. על פי מחקר שבוצע באחרונה בחנויות נוחות בתחנות דלק, שבהן המוצר הכי נמכר הוא חיתולים, נשאלה השאלה מה עוד אפשר למכור עם חיתולים? התשובה הברורה מאליה היתה מגבונים, קרם החתלה או מוצר דומה לתינוקות, אבל לפי נתוני המכירות זו לא היתה התשובה הנכונה. התשובה האמיתית היתה שישיית בירה. הסיבה: אמא בחופשת לידה בדרך כלל קונה חיתולים בסופרמרקט או בחנות פארם, ובסמוך מוצבים מוצרים כגון: מוצצים, מגבונים או בקבוקים. לעומת זאת, כשאבא קונה חיתולים הוא בדרך כלל עלול למצוא את עצמו בחנות נוחות בתחנת דלק בדרכו הביתה, ושם הכי "טבעי" למקם שישיית בירה בסמיכות מכוונת למדף החיתולים. ומה יותר מפתה אבא טרי משישיית בירה במבצע בעודו רוכש מוצר טריוויאלי כמו חיתולים חד־פעמיים? המידע הנאסף באונליין מייצר כאלה סיטואציות ומחבר בין קונים למוצרים כל הזמן, כמובן במסגרת אתרי אי־קומרס מפותחים. "אמזון מנצחת כי היא עושה את זה טוב, אבל זה לא אומר שאחרים לא יכולים", מוסיף גולדנברג.

עידוד מצד המדינה

"פלטפורמות המסחר המקוון מהוות עבור בעלי העסקים הקטנים והבינוניים כלי נוסף התורם לצמיחת העסק ולגידול ברווחיות", אומר רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה. "באמצעות ידע, התנסות ותקציב מוגדר, יכול כל בעל עסק להגדיל את המכירות ב־40%, זאת על פי עדויות של בעלי העסקים שבחרו להקים ולהשקיע באתר מקוון. אנו מעודדים יותר בעלי עסקים להכיר את הכלים העומדים לרשותם (בין היתר, קורס אינטרנטי חינמי שבעזרתו ניתן ללמוד על מסחר מקוון ושימוש בפלטפורמות כמו אמזון, איביי ועליבאבא; מ"מ) ולהיעזר בשירותינו על מנת ללמוד את התחום, להתפתח ולחזק את העסק שלהם".

לדברי שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן עדיין קיימים עסקים רבים שלא מממשים את הפוטנציאל העסקי בהקמת אתר אינטרנט שימשוך לקוחות, יעלה מכירות ויסייע בכניסה לשווקים חדשים. "העסקים הקטנים והבינוניים הם מנוע הצמיחה של המשק ואני קורא לכם ולכן לבוא ולהסתייע במגוון הכלים שיסייעו לכם למנף את העסק שלכם", אומר השר כהן.

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  אתר אינטרנט יד שניה  אתרי אינטרנט פעילים למכירה  אתרים למכירה  בעלי עסק  בעלי עסקים