הודו מקשיחה מדיניות כלפי אתרי איקומרס וחופש הדיבור

חוקים חדשים בהודו מגבילים ענקי טכנולוגיה בהפעלת סוחרים בבעלותם, הפועלים בזירות המכירה שלהם. וגם: מהלך הנגד של אמזון, ותרבות ניצול הפרצות בתקנות בהיעדר חקיקה ואכיפה מוסדית

 
1
צילום: Pexels

 

{{msg}}

כשזה מגיע לסדיקת מעמדן של ענקיות הטכנולוגיה, על פניו הודו מייצרת באחרונה רצף של הצלחות. הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם הייתה הראשונה שדחתה את תוכניתה הפומבית של פייסבוק, Free Basics, להציע גישה חופשית לאינטרנט מוגבל לחלקים מהעולם המתפתח ב־2016. חלק מהמתנגדים לתוכנית כינו את המהלך כקולוניאליזם דיגיטלי הפוגע בעקרון נייטרליות הרשת, בעוד מארק צוקרברג טען כי מעט גישה לאינטרנט טובה יותר מאי־גישה לאינטרנט. "בעבודה עם שותפים ומפתחים על Free Basics אנו מסייעים לאנשים ברחבי העולם לקבל גישה לשירותים מקומיים רבי־השפעה, כולל בריאות, חינוך וכלים עסקיים, אתרי סיוע לפליטים ואחרים", נמסר מדוברות החברה.

מאז דצמבר, קובעי המדיניות בהודו לכאורה קיבלו השראה מסין וחוקקו הגבלות גורפות בניסיון לצמצם את כוחן של ענקיות מסחר אלקטרוני כדוגמת אמזון, ולדחוף הצעות הדורשות מחברות אינטרנט לצנזר תוכן "בלתי חוקי", לשבור הצפנת משתמש ולאסור אחסון של מידע אישי על משתמשים הודים על אדמה זרה. בתחילת פברואר פקידים הודים דרשו ממנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי להופיע בפני ועדה פרלמנטרית כדי להשיב להאשמות של הטיה פוליטית, קראו לאיסור על אפליקציית שיתוף הסרטונים TikTok, ופתחו בחקירת הטענות כי גוגל עושה שימוש לרעה לכאורה במערכת ההפעלה הניידת שלה אנדרואיד על מנת לקדם באופן לא הוגן את שירותיה.

הבאקלאש הטכנולוגי של הודו
צילום: Free-Photos

למרות כל כוונותיה הטובות, הבאקלאש הטכנולוגי של הודו עלולה להביא לתגובה לא רצויה, עם השלכות קשות על כל חברות הטכנולוגיה – גדולות וקטנות הפועלות בהודו, שלא לדבר על חופש הדיבור באינטרנט. "יש אלמנט של לאומיות הזוחלת למדיניות הטכנולוגית בהודו", אמר אפר גופטא, מנכ"ל קרן חופש האינטרנט (Internet Freedom Foundation), ארגון זכויות דיגיטלי. לדברי גופטא, אלמנט זה קיים הודות להצעות כללי־בזק שעברו דרך הממשלה במקום לבקש אישור פרלמנטרי, אשר יכול היה לייצר מערך חוקים מקיפים ואכיפים יותר.

הקריאה לרגולציה של ענקי טכנולוגיה היא קלה, אבל למעשה פיתוח מדיניות סבירה וניתנת להרחבה, עם אסטרטגיה אפשרית לפריסה, קשה יותר. במקרה של הודו, הוסיף גופטא, "המדינה רוצה לעשות הרבה, אבל הכל נראה קצת מגושם".

כוחה של המדיניות הטכנולוגית של מודי

בשבועות האחרונים צוין תאריך סיום תקופת ההתנגדויות וההערות להצעות לכללי הסדרה חדשים, שעלולים להשפיע באופן מצמרר על חופש הביטוי והפרטיות באינטרנט. השינויים המוצעים יחלישו באופן דרסטי הגנות על "מתווכים" באינטרנט על ידי תיקון סעיף 79 לחוק ה־IT ההודי – המקביל לסעיף 230 של חוק ההגינות בתקשורת האמריקאי, הכופה באפקטיביות על פלטפורמות לצנזר תוכן משתמש שנחשב "בלתי חוקי" על ידי הממשלה, או לשאת באחריות על הפרסומים. הכללים אף ידרשו משירותי הודעות כמו ווטסאפ לבנות דלת אחורית עבור הרשויות ההודיות, המחלישה הצפנה מקצה לקצה. ממשלתו של נארנדרה מודי יכולה להכניס את הכללים לתוקף ללא אישור פרלמנטרי.

הכללים המוצעים נוצרו לכאורה כדי לבדוק את העוצמה של ענקי הטכנולוגיה, אבל הם יכולים בסופו של דבר לעזור לפייסבוקים, הטוויטרים והגוגלים של העולם באמצעות הגבלת יריבים חדשים יותר, פחות מבוססים, לפי אותן דרישות צנזורה וסינון קפדניות. "זה יכול להיות תוצאה לא מכוונת של תועלת למעשה [עבור ענקי הטכנולוגיה]," אומר גופטא, "כי רק להם תהיה את היכולת למעשה לקיים [כללים אלה] בהיקף מספק כלשהו".

 

אתר אמזון
צילום: צילום מסך מאתר Amazon

האסטרטגיה של אמזון

ב־1 בפברואר, כללים חדשים שמטרתם להגביל את ההשפעה של ענקי מסחר אלקטרוני, כגון אמזון ו־וולמרט נכנסו לתוקף. התקנות החדשות אוסרות רבות מן האסטרטגיות שתרמו לדומיננטיות של אמזון בארצות הברית ובאירופה, כמו למשל: קידום ומכירה של המוצרים שלהם (או מוצרים של חברה בשליטתם), דחיפת חברות אחרות למכירת מוצרים באופן בלעדי דרך השווקים שלהם, נתינת יחס או מיקום מועדף למוכרים מסוימים, וניצול לרעה בכוח שוקיהם כדי לערער את המתחרים על ידי הנחות מחירים שקשה לנצח.

זהו משחק של חתול ועכבר.... לענקים טכנולוגים כמו אמזון יש היסטוריה ארוכה של מציאה וניצול של פרצות אפילו בתקנות המחמירות ביותר, בעוד חברות קטנות יותר יכולות לחוש את נטל התקנות

אפר גופטא, מנכ"ל Internet Freedom Foundation

 

בתחילה, אמזון נאלצה למשוך אלפי מוצרים מהמדפים הדיגיטליים שלה, משום שהם הגיעו ממותגי אמזון או מחברות שבהן היה לה חלק גדול. לדוגמה, אמזון היתה בעלת נתח של 49% בחברת קלאודטייל אינדיה (Cloudtail India), הספקית הגדולה ביותר של האתר, ובריטייל אפריו (Appario Retail), גם ספק פופולרי מאוד בקרב משתמשי ומשתמשות אמזון בהודו. פעילות שניהם נאסרה על פי כללי המסחר האלקטרוני החדשים.

עם זאת, פחות משבוע לאחר מכן, קלאודטייל חזרה לאמזון, עם מעל ל־300 אלף מוצרים עומדים למכירה. הכללים הגדירו את החברות הנשלטות על ידי החברה כמוכרות שבהן זירת המכירה מחזיקה לפחות ב־25%, לפיכך אמזון קיצצה את אחזקותיה העקיפות בקלאודטייל ל־24%, כך על פי רויטרס. מחלוצי התומכים בהגבלות האיקומרס, הקונפדרציה של כלל הסוחרים בהודו, קראה למהלך של אמזון "ניסיון לעקוף את הכללים". נראה כי באמזון השתמשו באסטרטגיה דומה כדי להעלות את שירותי פריים פאנטרי (Prime Pantry) בחזרה אונליין ולפי הדיווחים החברה של ג'ף בזוס מוכרת את מוצרי המכולת שלה באמצעות אחת משלוחותיה העסקיות. באחרונה אמזון אף קיצצה את עמלות המכירה שלה עבור מספר מוכרים בעלי ביצועים גבוהים בניסיון לשפר את החשיפה של ספקים עצמאיים בפלטפורמה.

"זהו משחק של חתול ועכבר כדי לטפל בנזקים כגון השפעות אנטי־תחרותיות והפקעת מחירים על ידי שימוש בהודעות מנהליות ולא במוסדות רגולציה כמו, רגולטור ציבורי בנושאי תחרות", אומר גופטא. לטענתו, לענקים טכנולוגים כמו אמזון יש היסטוריה ארוכה של מציאה וניצול של פרצות אפילו בתקנות המחמירות ביותר, בעוד חברות קטנות יותר יכולות לחוש את נטל התקנות. "אלא אם נסתכל במפורש על מי שבאמת מתמכר לפרקטיקות אנטי־תחרותיות ונטיל עליהם מיסוי נוקשה – שיתרחש רק באמצעות אכיפה מוסדית – סוגיות כאלה ישתרשו", הוסיף.

הכתבה תורגמה מאתר מגזין וויירד

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  אתר אינטרנט יד שניה  אתרי אינטרנט פעילים למכירה  אתרים למכירה  הזדמנויות עסקיות  הזדמנות לרווחים 

 

 
1
תמונת המשתמש
דוד
פתיחת עסק
שלום רב ותודה על המידע. איך ניתן להשיג לקוחות.. מבחינת מערך יש לנו רכב ואופנוע קיים (יש עסק קיים) מה הקהל לקוחות שלנו צריך להיות? תודה מראש
07/04/2020
 
2
תמונת המשתמש
מוני
מאמר חובה לכל מי שפותח שירות שליחים
קראתי ונדהמתי מהבקיאות
17/10/2018