יזמות עסקית: שעות עבודה ממושכות, תשישות, שחיקה נפשית ומה שביניהם

כמה שעות עבודה שבועיות באמת דרושות ליזמים כדי לעמוד במחויבויות שהציבו לעצמם בדרך להצלחה?

 
צילום: StartupStockPhotos-Pixabay

 

{{msg}}

להיות יזם מצריך עבודה קשה. עבור חלק, להיות יזם פירושו לעזוב את מקום העבודה ולעלות על נתיב חוץ־ארגוני. אחרים עשויים להקים עסק מיד בסיום לימודיהם האקדמיים או כעיסוק צדדי במקביל לעבודה בחברה אחרת במשרה מלאה. לא משנה כיצד מישהו הופך ליזם, המחויבות תהיה ניכרת מבחינת הזמן. אבל כמה זמן בשבוע באמת דרוש ליזמים כדי לעמוד במחויבויות שהציבו לעצמם בדרך להצלחה?

בעוד חברות רבות מעסיקות עובדים ועובדות במסגרת שעות עבודה סטנדרטיות של 17:00-9:00 ביממה עם 40 שעות בשבוע, יזמים מוצאים עצמם עובדים בשעות "מוזרות" של היממה החורגות במקרים רבים מ־40 שעות שבועיות. עבור יזמים צעירים או שאפתנים המופגזים מכל הזוויות עם "טחינה יזמית" מצד המדיה החברתית, קשה לדעת כמה שעות הם באמת משקיעים בעבודה.

אז כמה שעות יזמים אמורים לעבוד בשבוע? עם כל כך הרבה אי ודאות, פנינו ליזמים ולמחקרים על הפרודוקטיביות בעבודה כדי למצוא תשובה.

אין תשובה נכונה אחת

זאת לא תשובה הנובעת מעצלות, זאת האמת. יזמים לא צריכים להשוות שעות עבודה להצלחה.

"כאשר אתה יזם, אין משמעות למדידת שעות העבודה שלך", אומרת כריסטין בייקר, מייסדת ומנהלת Strategic Nudge. "אתה עובד עד שאתה משיג את מה שאתה צריך – בין אם זה השקת המוצר הראשון שלך, המכירה הראשונה של הלקוח, השנה הראשונה עם מחזור של 100 אלף דולר או מה שלא יהיה. אם זה לוקח 20 או 70 שעות בשבוע, אז שיהיה. כמובן שהיזם עדיין צריך לדחוס לתוך שעות הערות שלו את כל שאר העיסוקים בתחום אחריותו – חובות המשפחה, אולי עדיין עבודה במשרה חלקית כדי לשמור על תזרים מזומנים במהלך החודשים הקשים, או אף בשנים הראשונות של העסק שלו, כמו גם זמן לפעילות גופנית. אחרת, שעות העבודה לא באמת נספרות כראוי".

כמה בעלי עסקים מצליחים עובדים בפועל כ־30 שעות או פחות בשבוע, בעוד יזמים בולטים כמו גראנט קרדון (Cardone) מאמינים שצריך לעבוד 95 שעות בשבוע, או 14 שעות ביממה, כדי להפוך למיליונר. היזם האמריקאי (ממוצא בלרוסי) המצליח גארי ויינרצ'וק (Vaynerchuk), למשל, ממליץ על יום עבודה של לא פחות מ־18 שעות כדי לקיים סטארט־אפ בשנתו הראשונה

למרות דעתם של יזמים מצליחים המאמינים שנדרש להקצות זמן רב לעסק בחיתוליו, תהה זו מסקנה חסרת אחריות לחשוב שכל מייסד של סטארט־אפ מוצלח מקדיש בפועל 75% מהזמן השבועי שלו בעסק. זה הרי לא הגיוני לדרוש כזו השקעה מעצמך, שכן חוויית השחיקה לא תאחר לבוא.

לפי אחד הסרטונים של וינצ'וק, כדי להגשים את החלום של בניית העסק נדרשות הקרבות משמעותיות. זוהי הצהרה מדויקת יותר מאשר לומר שנדרש לעבוד 18 שעות ביממה במשך 365 יום בשנה. על מנת להיות יזם יש להשקיע עבודה קשה וממושכת, לוותר על שעות שינה, זמן איכות עם המשפחה ותחביבים בחלק מהזמן, אבל לוותר על הפעילויות הללו לחלוטין לאורך כל השנה בגלל העבודה זו דרך קלה לזרוק את הבריאות והאושר דרך החלון.

מחקרים מראים כי עבודה במשך שעות רבות יכולה להזיק לפרודוקטיביות ולבריאות הכללית. בעוד יזמים פופולריים עשויים לעודד אותך לעבוד 60 עד 100 שעות בשבוע, המדע לא מסכים עם הנטייה הזו. אין תשובה נכונה אחת לכמה שעות יזם צריך לעבוד, לא משנה מה משתפים יזמים בסטורי באינסטגרם. חשוב לפקח על הבריאות הגופנית והנפשית במקום לנסות לחיות לפי מה שמישהו אומר במדיה החברתית.

גורמים שחשוב לשקול

במקום למדוד הצלחה בשעות, יש לקחת בחשבון גורמים אחרים בהערכת התקדמות העבודה על העסק והאם השעות שהושקעו מספיקות.

האם הסטארט־אפ מוגדר כמשרה מלאה? במידה ש־100% מההכנסות מיוצרות בסטארט־אפ, הרי זה הגיוני שיותר זמן יושקע בעסק. מצד שני, אם יזם מקדיש 40 שבועיות כשכיר במשרה מלאה, תהיינה לו פחות שעות להשקיע על העסק שלו, במיוחד אם הוא מעוניין להימנע משחיקה.

"השקנו את המותג שלנו באוקטובר 2015 באמצעות Indiegogo, ועבדתי במשרה מלאה כאנליסט נתונים ותוכן בחברת Hulu", אומר ריאן צ'ן, מייסד ומנהל כספים של NeuroGum, "במקביל, עבדתי על NeuroGum כעיסוק צדדי. הגדלנו את החברה עד שהשגנו 50 אלף דולר הכנסות בחודש לפני שקנט ואני החלטנו לעבוד על העסק פול־טיים בפברואר 2017. הייתי אומר שאנחנו עובדים כ־60 שעות בשבוע, אבל מעבר לזה, העסק תמיד נמצא בראש שלנו. אם אתם משלבים ארוחות ערב עסקיות או פוגשים אנשים חדשים הקשורים לשותפויות, אני חושב ששעות העבודה יכולות להגיע בקלות ל־70 עד 80 בשבוע".

שעות עבודה שבועיות שדרושים ליזמים
צילום: StartupStockPhotos-Pixabay

ברגע שצ'ן והשותף־מייסד והמנכ"ל קנט יושימורה עבדו בעסק כעובדים במשרה מלאה, הם הקצו זמן רב יותר לעסק בלי להרגיש השפעות משמעותיות של שחיקה. ראוי גם לציין כי חלק מהעבודה הזאת מתנהלת בצורה של ארוחות עסקיות או פגישות. בהיותה עדיין רלוונטית להצלחה של העסק, ארוחת ערב עסקית עם לקוח יכולה להיות פחות מעמסה על המוח מאשר שעות של עבודה חשבונאית. הקצאת שעות לעסק תלויה בתפקיד של העסק שלך בחיי היזם. אם זו משרה מלאה הרבה יותר קל להגדיל את השעות המושקעות על העסק מאשר אם מדובר בעיסוק צדדי.

אופי התעשייה

תעשיות מסוימות דורשות יותר שעות בעבודה. לדוגמה, בעל עסק לקייטרינג עשוי לעבוד באירועים ארוכים בסוף השבוע, בעוד מישהו בתעשייה אחרת אולי כלל לא צריך לעבוד הרבה בסופי שבוע. תעשיית המזון נוטה לצרוך זמן רב, שכן זה כמעט בלתי אפשרי לפתוח בית אוכל ללא הימצאות הבעלים במקום במשך רוב היום.

מצד שני, פרופסור למנהל עסקים לשעבר המפעיל אתר מבוסס־מנויים לייעוץ קריירה יוכל לעבוד פחות שעות בשבוע. בזמן שהמבקרים באתר נרשמים לטובת גישה לתוכן, הפרופסור אינו בהכרח עוסק בפעילות כלשהי הקשורה לעסקי המנויים. המרצה יכול להקדיש 60 עד 80 שעות בשבוע ליצירת תוכן לכל החודש ו־20 שעות במהלך שלושת השבועות הבאים של החודש לטובת פרסום התוכן וניטור האתר וערוצי המדיה החברתית.

הפרופסור לא עובד באופן פחות פרודוקטיבי מאשר בעל הקייטרינג, אבל סך שעות העבודה עשוי להשתנות באופן דרסטי.

גדילת העסק

פתיחת עסק, במיוחד עם השקעה ראשונית מינימלית, דורש מחויבות משמעותית לשעות עבודה ממושכות.

"בשלבים המוקדמים, אין יותר מדי כסף שמגיע, אז אנחנו נוטים לעשות משימות של 10 דולר, במקום להתמקד במשימות של 100 דולר ויותר, כמו שמנכ"ל צריך לעשות", אומרת אליזבת גירוארד, מנכ"לית ומייסדת של Pure Simple Wellness ו־Zing Meals. "זה בדרך כלל אומר שהיזם מבלה הרבה זמן בביצוע משימות שעדיף אילו טופלו על ידי מישהו אחר. זו אחת הסיבות העיקריות שבגינן יזמים רבים עובדים יותר מ־40 שעות בכל שבוע".

עם זאת, כשהעסק גדל, כדאי לבחון פנייה לעזרה חיצונית ולהאציל סמכויות. כאשר היזם מפתח הבנה חזקה יותר לגבי פעילותו ונקודות החוזק של העסק, הוא מסוגל להצביע ביתר קלות על תחומים שדורשים עזרה ולבלות יותר זמן בניהול התמונה הגדולה, בעוד המועסקים או בשירות מיקור החוץ שלו מטפלים ברבות מהמשימות שהוא נהג לקחת על עצמו.

"היו שנים שבהן ישבתי בעבודה במשך 80 שעות בשבוע בתקופות של צמיחה, ובהמשך באו שנים שבהן עבדתי אולי 20 שעות בשבוע", אומרת מגי פטרסון, מייסדת Small Business Boss. "המציאות של היזמות היא שאת שולטת למעשה בדרך הפעולה העסקית ובסופו של דבר מגדילה את העסק שלך, וזה לא בהכרח אומר שצריך 'לטחון' את עצמך עד לקריסה".

האצלת סמכויות היא דרך נהדרת להפחית שחיקה להותיר יותר מקום פנוי בלוח השנה.

הסטטוס האישי

על היזם לקחת בחשבון את בריאות הנפש והגוף, מטרות הקריירה ומערכות היחסים. האם יש לו משפחה? האם הוא הורה יחיד? האם הוא נאבק עם בעיות בריאותיות? הזמן שהיזם יכול להקדיש לעסק שלו תלוי במידה רבה על מה שקורה סביבו. אולי זה לא הגיוני להשקיע 70 שעות שבועיות בעסק בתקופה המאופיינת בבעיות בריאות או בקשיים במערכת היחסים בבית. לחילופין, אולי היזמת באחרונה מתחזקת סטטוס של רווקה ועכשיו יש לה סוף סוף זמן פנוי להתניע את עסק החלומות שלה. ללא קשר לסטטוס האישי, חשוב להבין איך הזמן שמושקע בעבודת היזמות התובענית ישפיע על היבטים אחרים בחיים.

"רבים מחברי היזמים ואני תמיד אומרים שבסופו של דבר, מה שחשוב זה לא מי עבד הכי הרבה שעות, אלא מי עבד ביעילות תוך שמירה על בריאות הנפש שלו", מספרת נטלי ריזו, מייסדת Impact Mentality.

יזמות כרוכה באתגרים, אבל זה קריטי שהיזם יטפל בעצמו ובכל ההיבטים של חייו בעת הקמת עסק.

בשורה התחתונה

ניתן לעבוד שעות רבות, בגדר היכולת, אולם מבלי לפגוע בחיים האישיים, בפרודוקטיביות ובבריאות הכללית. אם יזם מסוים מסוגל לעבוד 50 עד 60 שעות, ללהטט בעניינים אישיים וגם לשמור על אורח חיים בריא, כנראה שזהו הפתרון המתאים עבורו. אבל אם יזם נאבק רק כדי להשקיע 40 שעות בשבוע בעסק שלו ומוצא עצמו אבוד במתח בלתי מנוהל בעליל, הרי עליו לעשות שינוי. לחילופין, יזם אחר עשוי לגלות כי 20 שעות עבודה פרודוקטיביות בשבוע מועילות במידה רבה לעסק שלו, כמו גם לחיים מחוץ לעבודה.

חשוב לזכור: אין תשובה נכונה אחת לשאלה כמה שעות צריך יזם לעבוד. כל בעל עסק הוא שונה, וזו טעות לעשות השוואות ליזמים במדיה החברתית הטוענים שמי שעובד פחות מ־90 שעות בשבוע יביא לחורבן העסק שלו. תעשו מה שעובד בשבילכם, לא אחרת.

 

הכתבה תורגמה מאתר ביזנס ניוז דיילי

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  יועץ עסקי  יזמים חדשים  ייעוץ לעסק  מיזם  ניהול עסק  עסק חדש  תכנית עסקית 

 

 
1
תמונת המשתמש
דני
שווארמה
רוב הביקורות צדקו. ממליץ מאד למי שאין ניסיון שלא לעשות טעות ולפתוח שוארמה, בטח לא להתבסס על הנתונים המטעים הללו. עסק מורכב, קשה בעל סיכויים רבים להיכשל.
12/10/2021
 
2
תמונת המשתמש
סמי
כתבה חובבנית
כל המספרים לא נכונים ורחוקים מאוד מהמציאות
18/05/2021
 
3
תמונת המשתמש
ז'אן קלוד מקס
שטח מינימלי לשווארמה, ומה שנשאר..
המינימום להקמת עסק תלוי באופן ההכנה של השיפוד, אם מדובר על שיפוד קנוי-קפוא הרי אז מדובר על שטח מינימלי של 40 מ"ר, אך אם מדובר על הכנה ותיבול של של השיח אז השטח עולה ל-50-60 מ"ר.. מה שנשאר מהשיפוד נזרק לפח - רישיון עסק = "בשל - הגש" מה שהוכן היום נזרק לפח בסיום יום העבודה
31/03/2021
 
4
תמונת המשתמש
נתי
שווארמה
האם צריך מקום שיהיה מינימום 60 מטר? ואם לא אז מה המינימום? ומה עושים במקרה שנשאר מהשיפוד? זורקים לפח?
29/03/2021
 
5
תמונת המשתמש
אלברט
בקשר לקמות
חבל לבלבל את כולם מי היום עושה שיפוד של 70 קילו זה המון בודדים בעיר עושים כמות כזאת וממוצא למנה של שווארמה לפחות 180 גרם אז עדיף למחוק מה שרשום שאנשים לא יפלו בפח
01/03/2020
 
6
תמונת המשתמש
מחמד
שיפוד שווארמה
לידיעתכם שיפוד שווראמה על האש מאבד כ 30% ממשקלו לפחות.ז"א כל החישוב המתמטי שלכם הו בלא בלא! קילו פרגית הודו נקבה עולה 43-48שקל עוד לא דיברנו על הסלטים החופשיים והלא חופשיים + צ'יפסים ןהמון דברים נלווים. בקיצור תעשו חישובים חדשים. עסק שווארמה זה לא כל כך פשוט!
20/08/2019
 
7
תמונת המשתמש
צוות שרות לקוחות
תודה לליזי ושי שהעירו את תשומת לב ליבנו
טעות סופר - תוקנה.
02/05/2019
 
8
תמונת המשתמש
ליזי
הצעתי לאתר"לטפל" בדבריו הצודקים של שי...
חשבתי לתדהמתי בדיוק כמוהו, [רק עשיתי את החישוב לפי 30 למנת שוארמה מאחר שהורדתי מס' שקלים על הפיתה/סלטים/רטבים/וכדו' ] והרווח יצא סביבות ה20000 לשיפוד] חברים יקרים מהאתר , זה באמת מגוחך שאתר כ"כ יעיל ומוצלח, מחליק בתרגיל חשבון פשוט. זה פשוט מביך !
02/05/2019
 
9
תמונת המשתמש
שי
אתם לא יודעים חשבון ?
שיפוד של שווארמה שוקל כ-70 ק"ג של בשר. כל מנת בשר בפיתה שוקלת כ-100 גרם. בחישוב פשוט: 10 פיתות = 1 ק"ג 100 מנות = 1 שיפוד עלות 70 ק"ג בשר = 25 שקלים לק"ג = 1,750 שקלים רווח משיפוד = 1,650 שקלים 70 קילו בשר בשיפוד זה 700 מנות לא 100 כפול 32 ש"ח זה 22,400 ש"ח עלות שיפוש 1,750 רווח 20,650 ש"ח אלא אם אתה אתה עושה שחור איך בדיוק רווח של של 1,500 ש"ח לשיפוד ??? ואתם אתר לייעוץ לעסקים ??? קודם כל ללמוד חשבון.
27/03/2019
 
10
תמונת המשתמש
ישראל
תודה רבה! בהחלט עוזר
תודה רבה! כתוב יפה ויכול לעזור לי לפתוח את העסק החדש.
02/10/2018