עסקים קטנים ובינוניים: המרוץ אחר החשיפה

הכלים, האפליקציות וספקי השירות הנחוצים היום להגדלת החשיפה של עסק לקהל רחב ככל שניתן

 
צילום: Joshua Coleman/Unsplash

 

{{msg}}

עצמאים ועצמאיות – או כפי שנפוץ בימים אלה לכנותם שולמנים ושולמניות – שמבינים לעומק את החשיבות והאפקט של חשיפת העסק שלהם לקהל רחב יודעים שחשיפה משמעותית מתבצעת בעיקר אמצעות כלים דיגיטליים. אתרי אינטרנט עסקיים הם מוצר פופולרי וחשוב לצד שיטות השיווק הדיגיטלי המוכרות לא פחות, אולם מתברר כי גם שיטות השיווק האנלוגי לא לגמרי עברו מהעולם.

כיום, בסוף העשור השני של המאה ה־21 שבו הקמעונאות המקוונת הפכה לדבר שבשגרה, ראוי שכל עסק קטן ובינוני ישיגו לעצמם ייצוג מתמשך ובעל תוכן, או לפחות דריסת רגל כלשהי, בעולם הסושייל (ניו מדיה). לצד שתי הרשתות החברתיות הגדולות בעולם כיום – פייסבוק ואינסטגרם, הפועלות תחת אותה קורת גג והפונות למכנה המשותף הגדול ביותר של משתמשים ומשתמשות – קיימות פלטפורמות מובילות נוספות שמְטַרְגְּטוֹת קהלים גדולים וחשובים באופן יותר נקודתי. כלומר, ההחלטה להיכנס לרשת חברתית נוספת (מלבד לברורות מאליהן – פייסבוק ואינסטגרם) תלויה במידה רבה בקהל היעד של העסק.

נתחיל כמובן בפייסבוק, רשת שבה עסקים למכירה יכולים להקים עמוד עסקי ללא עלות, בשילוב העלאת פוסטים ממומנים ומודעות (Ads) מפעם לפעם, ולנסות ולהיחשף בפני יותר מ־2.3 מיליארד משתמשים בעולם, כאשר יותר משישה מיליון מתוכם הם ישראלים. בשנים האחרונות קיים שיח ער לגבי האלגוריתם הסבוך של פייסבוק שכידוע אינו באמת חושף את כולם לכולם, כל הזמן, ומונע לכאורה משיקולים ואינטרסים עסקיים רבים. גם שירות ההודעות פייסבוק מסנג'ר, שאותו מורידים כאפליקציה נפרדת, מציע כלים להפצת עמודים עסקיים ושיווק מוצרים. יתרון גדול למתפעלים עמוד עסקי בפייסבוק הוא החיבור והסנכרון עם אינסטגרם, רשת חברתית שנרכשה על ידי פייסבוק ב־2012 והמונה מעל למיליארד משתמשים. אינסטגרם מיועדת לשיתוף תמונות וסרטוני וידאו קצרים של עד דקה, שמן הסתם רבים מהם משרתים גם צרכים מסחריים.

שחקן מרכזי נוסף המספק חשיפה אדירה לעסקים הוא יוטיוב, אתר המאפשר למשתמשים לצפות ולהעלות סרטוני וידאו. לפלטפורמה הוותיקה (החברה נוסדה ב־2005) בבעלות גוגל כשני מיליארד משתמשים פעילים מדי חודש. השימוש בשירות הזה למעשה פותח את העסק לחיפוש מקודם גוגל, בין אם המשתמש יגיע לתוכן וידאו, לפרסומת וידאו או למודעה – וזה יתרון גדול. היבט אחד של החשיפה לעסק מתבצע באמצעות מספר פורמטים של פרסומות, כדוגמת מודעות וידאו שלא ניתן לדלג עליהן (Non-Skippable Video Ads).

כיצד משיגים יותר חשיפה?
צילום: Kaboompics.com/Pexels

עסקים הפונים לקהל הנשים ברשת עשויים למצוא עניין בלפתוח חשבון בפינטרסט (Pinterest), רשת חברתית דמוית לוח מודעות. ברשת הזו פעילים מעל לכ־291 מיליון משתמשים בחודש, מתוכם כ־81% נשים. מתכוני אוכל, מאמרים בנושא אורח חיים, השראה לחתונה ורעיונות לבגדים הם חלק מהחיפושים המובילים בפינטרסט. כך שאם עסק מסוים משיק לאחד מהתחומים הנ"ל הוא בוודאי יוכל להתחבר לצד הנשי שבו.

טוויטר היא אחת מפלטפורמות המדיה החברתית הישנות יותר, והיא מונה 336 מיליון משתמשים פעילים בחודש. ניתן לפרסם בה תמונות וסרטונים יחד עם טקסט המוגבל לעד 280 תווים (מיקרו־בלוגינג), אך טוויטר ידועה בעיקר בזכות העדכונים שלה בזמן אמת ("ציוץ חי"). טוויטר נהדרת גם למעורבות לקוחות פוטנציאליים חדשים באמצעות השימוש בהַאשְׁטָאגים (מאנגלית: Hashtag, או תַּג הַקְבָּצָה, בהמלצת האקדמיה ללשון העברית). על מי טו (#MeToo) שמעתם? בדומה לאינסטגרם, משתמשים יכולים לחפש האשטאג ולמצוא פוסטים דומים של צרכנים ועסקים באותו נושא בדיוק. המשמעות: בעלי עסקים יכולים למצוא צרכנים המחפשים מוצר או שירות שהחברה שלהם מציעה ולהיפך!

סנאפצ'אט היא אפליקציה המאפשרת למשתמשים לשלוח תמונות או סרטונים ישירות למשתמש אחר (צפייה בודדת) או לסטורי שלהם (זמין למשך 24 שעות), והמשמשת עסקים שפונים לקהל יעד המורכב ברובו מדמוגרפיה צעירה יותר. כמעט מחצית ממשתמשי האפליקציה הם בגילי 24-18. מספר המשתמשים הפעילים בחודש עולה על 350 מיליון, עם יותר מעשרה מיליון צפיות וידאו יומיות. אחת מאפשרויות הפרסום היא תשלום תמורת קישור לתוכן העסק במסך ה־Discover באפליקציה.

עסקים הפועלים לפי מודל B2B, או מטרגטים צרכנים בהתבסס על הגדרות תפקיד, עושים שימוש ברשת לינקדאין, המונה כ־303 מיליון משתמשים פעילים בחודש – רובם נמצאים בשוק העבודה וסביבו. מכיוון שלינקדאין נחשבת כפלטפורמה של מדיה חברתית לעסקים, אנשים לרוב כוללים מידע מדויק יותר על מעסיקיהם, משרותיהם, כתובות דוא"ל ארגוניות, יותר ממה שאנשים נוהגים לשתף בפלטפורמות מדיה חברתית אחרות המשמשות יותר לשימוש אישי. אמנם פלטפורמת הפרסום של לינקדאין אינה מתקדמת כמו פייסבוק מבחינת פונקציות הקמפיין שלה, אך היא מאפשרת טרגוט ממוקד הרבה יותר של בעלי תפקידים מאשר פייסבוק.

טיק טוק היא פלטפורמת מדיה חברתית חדשה שהושקה ב־2018. זוהי אפליקציה שמאפשרת למשתמשים שלה ליצור סרטון וידאו אישי באורך של 15 שניות וכמובן לשתף אותו. באפליקציה רשומים כעת כ־1.2 מיליארד משתמשים, עם 500 מיליון משתמשים פעילים בחודש – יותר מהפלטפורמות הוותיקות טוויטר, לינקדאין וסנאפצ'ט. למרות ההייפ הנוכחי סביב טיק טוק והפוטנציאל האדיר לתפוס את תשומת לבו של דור ה־Z – הדור שנולד לתוך עידן הסמארטפונים, החיבור התמידי לאינטרנט ותרבות שיתוף המידע ההמוני – הפלטפורמה עדיין מוגבלת מבחינת פרסום. הדרך היחידה עבור המשווקים להשתמש בפלטפורמה זו לפרסום היא באמצעות משפיענים, ומכיוון שטי טוק טרם הגיעה לרמת רוויה לעומת ענקיות המדיה החברתית האחרות כמו פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, הרבה מותגים משתמשים בה עכשיו כדי להגיע לדור המסכים, שוק די קשה להשגה.

ילפ (Yelp) אינה תמיד האפליקציה הראשונה שעולה בראש כשחושבים על מדיה חברתית, אך היא בכל זאת כאן בגלל התפקיד החשוב שהיא מצליחה למלא בשמירה על מותג ותדמית של חברה. כ־178 מיליון מבקרים, הכוללים אנשים שרוצים אישור מפה לאוזן אם עסק מסוים מספק חוויה חיובית או שלילית, נכנסים לאפליקציה מדי חודש. כך, עסקים מקבלים הזדמנות לשמור על המוניטין שלהם באמצעות עידוד ביקורות חזקות ומענה לביקורות שליליות, ובונים "תחושה אורגנית" של שקיפות ואמון בין העסק לצרכנים.

קידום אתר העסק בגוגל

בעלי ובעלות עסקים קטנים ובינוניים לעתים קרובות מתחבטים בשאלה האם להקים ולתחזק אתר חברה או עמוד פייסבוק? ולמה לא בעצם את שניהם? כמובן שזמן, כוח אדם וכסף מרכיבים את המשוואה הזאת, אולם בעלי עסקים עם מודעות גבוהה לעוצמתו של הדיגיטל במאמץ החשיפה של העסק שלהם כבר מזמן שם.

מלבד יציאה לקמפיין קידום ממומן באמצעות שכירת שירותיו של מומחה PPC (תשלום לפי הקלקה), פרסום מודעות בגוגל Ads או ב־Yahoo Bing Network או השקעה בפרויקט קידום אורגני ארוך טווח אפשר תמיד לעשות את הצעד העצמאי הראשון בגוגל ולהקים דף עסקי חינמי בשירות "גוגל לעסק שלי" שמנגיש בחיפוש פשוט את כל פרטי העסק – שם מדויק, תחום התמחות, טלפון, כתובת, שעות פתיחה, תמונה ואפילו אפשרות לשתף פרויקטים אחרונים.

הכלים, האפליקציות וספקי השירות הנחוצים לעסק
צילום: Darwin Laganzon/Pixabay

הצטרפות לאפליקציות המותאמות לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, כדוגמת איזי (Easy), ווייז (Waze), טריפ אדווייזר (TripAdvisor), שיתופי פעולה עם פלטפורמות המעניקות גיפטקארדים (לעסקים בתחומי סדנאות ופעילויות פנאי), הופעה במאגרים הרלוונטיים לענף המזון (משלוחה, Rest ודומיהם), הופעה באתרי הבוקינג (מלונות, צימרים ועסקי אירוח) ואחרים, בוודאי שעשויה להוסיף לקרדביליות וליוקרה של העסק.  

להקים או לא להקים אתר חברה?

בעולם שבו תעשיית בניית האתרים כל כך פופולרית כדאי לעתים לעצור ולחשוב לרגע – מהי התכלית האמיתית של אתר לעסק שלכם? האם מדובר באתר תדמית או באתר מכירה (אי־קומרס)? הבוחרים באופציה של בניית אתר חברה – בעיקר B2B וארגונים בעלי שאיפה לגדול ברמה הגלובלית – נהנים מיתרונות ברורים: בעלות על התכנים המפורסמים, שליטה בתפעול, אפשרות לשדרג פלטפורמה ושליטה על העיצוב והמיתוג. לעומת זאת, לפי מומחים, האלטרנטיבה של עמוד פייסבוק עשויה להיות עדיפה עבור לא מעט עסקים קטנים, בין השאר בשל עלויות הפרסום הנמוכות בהשוואה להוצאות על תחזוק אתר פרטי.

מהו שיווק אנלוגי?

בעולם דיגיטלי כמו שלנו, יצירת קשרים אמיתיים בינאישיים לא חייבת להיות קשה. שיווק אנלוגי למעשה עושה שימוש בטכניקות שיווק חשובות של אסכולה ישנה (לפי כ־20 שנה) ומחזירן לחיים. וכך, היכרות עם בן אדם ובניית קשר איתו אפשריות באמצעות פרקטיקות פשוטות כמו לפגוש אותו לקפה, לשלוח פתק בהתאמה אישית או לבלות במשחק כדורגל. טיפים חשובים: היו ממוקדים באדם, בנו חברות אמיתית, היו אמיתיים באינטראקציות שלכם והגיבו לאנשים ברשתות החברתיות כמו שהייתם עושים באופן אישי.

המפתח לשיווק אנלוגי הוא להשתמש במדיה חברתית כדי לשפר את מה שאתם יודעים על אדם ואז להמשיך לבנות את הקשר בעזרת פעילויות אמיתיות ופריטים מוחשיים.

 

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  הזדמנות לרווחים  השקעה בעסק  השקעות  יועץ עסקי  יזמים חדשים  ייעוץ לעסק  מונופולי  ניהול עסק  שיווק העסק