קנאביס־ניישן: מחממים מנועים לקראת היצוא

המרוץ העכשווי אחר ייצור ושיווק קנאביס רפואי יתודלק בקרוב עם תחילת היצוא בפועל, וזאת מתוקף החוק שאושר בתחילת השנה. וגם: האם בתוך כל הבהלה לקנאביס נותרו נישות לעוסקים הקטנים והבינוניים?

 
צילום: Marco Jimenez/Unsplash

 

{{msg}}

"אישרתי קנאביס רפואי, אישרתי גידול של קנאביס לייצוא וישראל הופכת למעצמת ייצוא של קנאביס... נכנסה ההקלה הראשונה של אי הפללה (נכנסה לתוקף במרץ 2017; א"ד) ויהיו עוד... מי שבעד הצמח צריך להצביע מחל", כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס בחירות בתחילת אפריל. זאת לאחר ששלושה שבועות קודם לכן הכריז באולפן "הליכוד טי.וי" כי הוא "בודק עכשיו את השאלה לגבי לגליזציה, זה ייבדק וייתכן שיבוא גם". אם כך, נראה כי הרוח ברחוב בלפור מנשבת לקראת לגליזציה מדורגת ומבוקרת. אולם עם השבעת חברי וחברות הכנסת ה־21 ביום האחרון של חודש אפריל, והתרקמות ההסכמים הקואליציונים, ימים יגידו לגבי כמה רחוק תגיע ממשלת נתניהו החמישית לקראת לגליזיציה מלאה, נושא שנוגע לכ־1.2 מיליון צרכני וצרכניות קנאביס בישראל (מתוכם כ־34 אלף מטופלים בקנאביס רפואי).

בעוד כל עוסק יכול כיום לבקש ולקבל רישיון להקמת עסק קנאביס רפואי (אישור זמני) מהיחידה לקנאביס רפואי (היק"ר) במשרד הבריאות, המשרד לביטחון פנים ביקש להגביל את מספר המבקשים ל־50 אולם זה לא עבר ייעוץ משפטי. נכון לסוף 2018, כ־600 גורמים קיבלו אישורים ראשוניים לעסוק בתחום הקנאביס.

לפי אתר משרד הבריאות, על מנת להתחיל תהליך של בקשה לרישוי העיסוק בתחום הקנאביס לשימוש רפואי הכולל מגע עם הקנאביס, על היזם להגיש קודם כל בקשה לקבלת אישור ראשוני לכל חוליה בשרשרת הייצור – חוות גידול/ריבוי, מפעל ייצור, בית מסחר, ניפוק מוצרי קנאביס בבית מרקחת (נכון להיום, כ־20 בתי מרקחת מורשים למכור מוצרי קנאביס), אתר השמדה לקנאביס, מעבדת שירות בתחום הקנאביס הרפואי ושינוע. כל חוליה כוללת מספר סעיפים שיש למלא. היזמים נדרשים, בין היתר, לעמוד בתנאי איכות נאותים ובתנאי אבטחה (שינוע) או אישורים מהרשות הלאומית להסמכת מעבדות (מעבדת שירות בתחום הקנאביס הרפואי).

השוק המקומי חווה גידול במספר חברות הקנאביס, יחד עם הצפי לתשואות נאות והעליות החדות בשווי החברות, כמה גורמים בענף כבר טוענים שהתחום בדרכו להפוך לבועה. וידוע לכולנו מהו סופה של כל בועה. בינתיים, שווי ערכן של חברות הקנאביס הספיק לנסוק בתקופה שבה נודע על כוונת הממשלה לאשר יצוא קנאביס. לאחר אישור היצוא, אותן חברות דווקא חוו ירידות ערך בשל גל מימושים של ספקים טרם יוצא גרם אחד של קנאביס. כעת מצבן של החברות משתפר לנוכח הוספת בהירות ללוח הזמנים של מתן ההיתר הממשלתי ליצוא.

ששת החברות החזקות בישראל הן אינטרקיור (קנדוק) עם שווי שוק של 900 מיליון שקלים – לאחר עלייה של 103% מתחילת השנה, עמיר שיווק (BOL) עם שווי שוק של 445 מיליון שקלים – לאחר עלייה של 26% מתחילת השנה, טוגדר עם שווי שוק של 275 מיליון שקלים – עלייה של 17% מתחילת השנה, קנאשור עם שווי שוק של 145 מיליון שקלים – עלייה של 78% מתחילת השנה, קנביט עם שווי שוק של 208 מיליון שקלים – עלייה של 130% מתחילת השנה והרודיום השקעות (פנאקסיה) עם שווי שוק של 90 מיליון שקלים – עלייה של 61% מתחילת השנה.

רפורמת הקנאביס הרפואי בישראל
רפורמת הקנאביס הרפואי בישראל. צילום: Get Budding/Unsplash


שורשי הרתיחה המשמעותית שהשוק המקומי והעולמי חווה בתקופה זו בהחלת הקלות רגולטוריות לפני כשבע שנים, בעיקר בארצות הברית וקנדה. כמו כן, ב־2013 אורוגוואי הפכה למדינה הראשונה בעולם שהתירה עיבוד, סחר וצריכה של מריחואנה באופן חוקי וגורף. מאז הצטבר ידע וניסיון באשר לסגולותיו התרפויטיות של צמח הקנאביס כמשכך חרדות וכאבים. כיום נערכים מחקרים העוסקים בהוכחת סיועו של הצמח בטיפול במחלות נוירולוגיות, כדוגמת פרקינסון ואפילפסיה, כמו גם בשימושים אחרים, למשל בתעשיית הקוסמטיקה. חברות הקנאביס מתחלקות למספר קטגוריות: הגדולות שבהן עוסקות במחקר ופיתוח קנאביס לצרכים רפואיים עם מוצרים כדוגמת זרעים משופרים, משחות, משאפים ושמנים. אחרות, קטנות יותר, עוסקות לעתים במכירת ערכות לגידולי קנאביס ביתיים וציוד גינון.

בעוד הגופים המוסדיים מדירים רגליהם משוק הקנאביס המתעצם, לעת עתה. שוק ההשקעות האלטרנטיביות מקבל תאוצה וזוכה לתשומת לב מצד המשקיעים הקטנים והבינוניים. "בניגוד לעולמות תוכן אחרים, בהם ההבנה יכולה להיות ממוקדת על תחום אחד בלבד, פיתוח מוצרי קנאביס רפואי מצריך הבנה עמוקה במגוון רחב של תחומים – מחלות, זנים חקלאיים, רגולציה ועסקים", אומר יוסי בורנשטיין, יו"ר cann10 – חברת השקעות, יזמות וייעוץ בתחום הקנאביס הרפואי. "לכן מקור ההשקעה הטוב ביותר בתחום הקנאביס הרפואי יהיה בחברה, שלה יש יכולות מולטי דיסיפלינריות. כלומר ארגון השולט בכל ממשקי הקנאביס הרפואי – פארמה, רגולציה, פיתוח טכנולוגיות, גידול חקלאי וייצור, ניסיון והבנה בשוק ההון, שיווק ומסחר".

מקור ההשקעה הטוב ביותר בתחום הקנאביס הרפואי יהיה בחברה, שלה יש יכולות מולטי דיסיפלינריות. כלומר ארגון השולט בכל ממשקי הקנאביס הרפואי – פארמה, רגולציה, פיתוח טכנולוגיות, גידול חקלאי וייצור, ניסיון והבנה בשוק ההון, שיווק ומסחר

יו"ר cann10 יוסי בורנשטיין

 

יצוא ומכירת קנאביס לחו"ל

בינואר השנה אושר חוק יצוא הקנאביס על ידי הממשלה, אשר התבסס על עבודת הוועדה לבחינת היתכנות היצוא של קנאביס רפואי. בראש הוועדה עמדו מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, וזו הגישה את המלצותיה כבר לפני כשנתיים. אבל לא כל כך מהר – יעברו שישה עד תשעה חודשים לפני שהמכירות לחו"ל תחלנה, שכן מרגע אישור היצוא ידרשו כשישה חודשים לטובת התארגנות ביורוקרטית מצד המדינה והחברות, ועוד כשלושה חודשים עד לאישור הסופי ומתן אור ירוק לתחילת המכירות.   

לפי ההערכות, אישור היצוא עתיד להכניס לקופת המדינה כמיליארד עד ארבעה מיליארד שקלים בשנה. אולם מנגד, נשמעים קולות המביעים חשש מהשלמת המהלך שימצב את ישראל בעולם כיצואנית נשק וסמים, אך חשש זה לרוב מתמוסס לאור התדמית המתקדמת והטכנולוגית של תחום גידול הקנאביס.

התגובות

"מדובר בבשורה אדירה למדינת ישראל, לחקלאי ישראל ולמיליוני חולים ומטופלים בעולם", אמר יו"ר התאחדות האיכרים דובי אמיתי. "קנאביס רפואי, בהיותו טיפול טבעי המסייע להתמודדות עם מחלות קשות ביותר, הוא אחד המוצרים המבוקשים ביותר בשוק הרפואה הטבעית בעולם כולו. ישראל נחשבת שנים רבות לבירה העולמית של המחקר והפיתוח בענף הקנאביס הרפואי בכלל ובמחקרים קליניים פורצי דרך בתחום הרפואה בפרט, וזוהי הזדמנות אמיתית לתת דחיפה משמעותית למאות חקלאים, תעשיות נלוות, אלפי משפחות וידיים עובדות, רובם בפריפריה ובמקביל לייצר הכנסה משמעותית למדינת ישראל".

שר האוצר משה כחלון טען בתחילת השנה כי יצוא הקנאביס יכניס לישראל מאות מיליוני שקלים בשנה. "יצוא הקנאביס הרפואי יעניק לישראל יתרון עצום בקשר שבין המחקר והפיתוח לבין החקלאות ותעשיית הקנאביס, יביא להכנסות משמעותיות של מטבע חוץ למדינה וימצה את היתרונות שיש לישראל לכל אורך שרשרת הייצור", אמר כחלון. "חקלאים, מפעלי ייצור ומפיצים רבים ביצעו השקעות גדולות על סמך הכוונות שלנו, וכעת הם ייהנו מפרי עמלם. ההחלטה שאושרה נגררה יותר מדי שנים ללא הצדקה ממשית. אני מציע לכל שותפי בהנהגת המדינה לפעול במהירות כדי שלא נאבד לחלוטין את היתרון התחרותי שיש לנו בתחום זה".

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  איתור עסקאות  הזדמנויות עסקיות  הזדמנות לרווחים  יזמים חדשים  להרוויח ובגדול  עסק ריווחי  עסקים באינטרנט  שותף פעיל לעסק  שותפים עסקיים 

 

 
1
תמונת המשתמש
שאלה
פתיחת מכירה ביתית
אם מותר ליפתוח פוד טארק האם מותר לעשות מכירות קפה וקינוחים ביתיות ללא רשיון עסק??
04/03/2023
 
2
תמונת המשתמש
דורון
יבוא פוד טראק
היי מה העלויות שאני צריך לדעת לפניי ההזמנה ? מכס , מס קניה , ברוקרטיה בארץ ? מע"מ ?
02/02/2023
 
3
תמונת המשתמש
יוסף
מקום קבוע
האם אפשרי בארץ למקם פודטראק באופן קבוע בערים? מדרחוב וכו? אם כן איפה מבררים או מקבלים היתרים?
08/09/2022
 
4
תמונת המשתמש
אביתר
טרנד ה-פודטראק - מדריך מושלם!!
מדריך מפורט וכל כך נכון, חבל שהגעת עליו רק עכשיו שהתחלתי בתהליך ההקמה של הפוד טראק... לשמחתי החכמתי ואני ממתין לעדכון ממך קלוד! לאחר שיחתנו ממתין לכתבה הבאה שלך, שהשוק ייפרץ ונוכל להתחיל לעבוד בכל הארץ (כשיקרה)
16/08/2021
 
5
תמונת המשתמש
אביתר
מדריך מעולה!! וסופר מושקע
כל הכבוד על המידע, לסיום יצרתי קשר מול קלוד האדריכל שהשלים לי את כל החוסרים בכתבה... אלוף!! תודה רבה
11/06/2021
 
6
תמונת המשתמש
משה גלילי
מאמר אווירה מטופש. לא מבהיר שום נקודה
מלבד אולי שצריך לפנות לאדריכל מקסימילייאן ליעוץ..
27/05/2021
 
7
תמונת המשתמש
שחר
מה לגבי מכירת משקאות ומיצים ללא אוכל?
האם החוקים משתנים המידה ואני מחלק משקאות ומיצים ללא אוכל בכלל, כשירות/ אירוע?
30/03/2021
 
8
תמונת המשתמש
פרח לולו
פוד טראק
האם ידוע על עמותות או רמות שמסייעות בהלוואות לעסקים חדשים ?
12/02/2021
 
9
תמונת המשתמש
מאור
פוד טראק 2.2 ניגרר למעשנה
שלום לך אני רוצה לעות ניגרר טן 2.2.למעשנה ואת אומר שאסור בגיחלים אז הנתחים אומורים להיעשות לפני ובכיאילו הם במעשנה בניגרר או או אשמח לתשובה
21/12/2020
 
10
תמונת המשתמש
טונה
אוכל עד הבית
עשית לי תיאבון
10/11/2020
 
11
תמונת המשתמש
יזם
לא הבנתי כלום
המאמר הנ''ל אינו מחדש דבר וניתן לבדוק הכל ברשת כולל איך וכמה יעלה אישורים וכו'
08/07/2020
 
12
תמונת המשתמש
זיו
תודה
תודה על המידע,בהחלט בסיס טוב להתחלה ,אני עסקתי בזה בקנדה ונראה מהכתבה שלך שבארץ זה אפילו קל יותר
15/02/2020
 
13
תמונת המשתמש
רביב
שווה
תודה לכם - מדריך שווה
03/02/2020
 
14
תמונת המשתמש
לונה
פודטראק
מעולה, תודה
21/12/2019
 
15
תמונת המשתמש
דניאל
תודה
תודה על המידע נתן לי בסיס טוב להתחלה.. קצר(יחיסת) קולע ומקצועי.
20/12/2019
 
16
תמונת המשתמש
פוד טראק מהסרטים
מעוניינת למכור בפסטיבלים
יש לי פוד טראק (אוטובוס) איך מגיעים למכור בפסטיבלים ? ובהופעות? יש מישהו בקהל שיכול לקשר אותי לאנשים הנכונים?
02/12/2019
 
17
תמונת המשתמש
Einat
כתבה מקיפה על נושא
הולך ומתפתח! תודה תודה. יישר כוח
01/07/2019
 
18
תמונת המשתמש
תום
לא ברור כל נושא תשתית החשמל והמים
נניח שאני נמצא במקום בו אין תשתית חשמל ומים, מה עושים? האם גנרטור יכול להפעיל את כל מכשירי החשמל+מזגן קטן?
01/06/2019
 
19
תמונת המשתמש
דן
שאפו
אהבתי אבל תמליצו על ספקים טובים, רוצה להקים עסק כזה
30/05/2019
 
20
תמונת המשתמש
מקים משאית מזון
חבר'ה ריספקטטטטטטט
הבאתם אותה במדריך מושלם. כל הכבוד!
26/05/2019