מדד עשיית עסקים ברשויות המקומיות: איזו עיר הכי טובה לעסקים?

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים פרסמה את מדד הרשויות המקומיות לשנת 2019. נתון מפתיע: תל אביב־יפו לא נכנסה אפילו לעשירייה הראשונה בדירוג הכללי

 
1
אשדוד, מבט מהמרינה. צילום: skeeze/Pixabay

 

{{msg}}

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה פרסמה את מדד עשיית עסקים הבודק עד כמה מדיניות הרשות תורמת להקניית סביבה עסקית ידידותית לעסקים קטנים. המדד השנתי, שנערך זו השנה הרביעית, מדרג את 60 הרשויות עם מספר העסקים הרב ביותר לפי ארבעה פרמטרים: נגישות המידע, ארנונה, שביעות רצון של העסקים ונגישות למכרזים.

לפי אתר הסוכנות, מטרת המדד לשמש כלי עבודה עבור הרשות המקומית המסייע לה בניתוח ביצועיה ובשיפור המדיניות הכלכלית שלה. המדד מאפשר הסתכלות מעמיקה על איכות תהליך רישוי עסקים, על רמת השירות של הרשויות לעסקים, על איכות ההסדרה והאכיפה, על יעילות תהליך הגבייה והתשלומים ועל פעולות הרשות לקידום עסקים.

כאמור, המדד משקלל ארבעה פרמטרים שונים בכל רשות לפי הדגשים הבאים: נגישות המידע – דירוג של איכות, היקף המידע לעסקים וקלות השימוש באתר האינטרנט של הרשות. ארנונה – השוואה של עלות הארנונה הממוצעת לעסקים ברשות ביחס ל־60 הרשויות המשתתפות במדד. שביעות רצון של העסקים – בדיקה באמצעות סקר בקרב עסקים מקומיים שבחן מספר היבטים בהתנהלות הרשות המקומית (קידום עסקים, פיקוח ואכיפה, גבייה, תשלומים ושילוט, שירותים ורישוי עסקים). נגישות למכרזים – סקירת מכרזים שפרסמה הרשות תוך בחינת עצם פרסום מסמכי המכרז ותנאי המכרז, דמי השתתפות, המחזור הכספי הנדרש וגובה הערבויות המבוקשות, כאחוז מהיקף ההתקשרות במכרז.

בסופו של דבר נבנה דירוג סופי אשר בו כל אחד מהפרמטרים קיבל משקל (באחוזים) לפי חשיבותו ואיכות הנתונים שנאספו בגינו, באופן הבא: שביעות רצון – 55%, מכרזים – 20%, ארנונה – 15%, נגישות המידע – 10%.

רמת גן היא העיר שבה בעלי העסקים הקטנים והבינוניים דיווחו על שביעות הרצון הרבה ביותר. העיר מדורגת גם במקום הראשון בשלושה מתוך חמשת המרכיבים של הפרמטר (רישוי עסק, פיקוח ואכיפה וקידום עסקים)

על מנת לשמור על דירוג הוגן באמצעות השוואה מדויקת ככל שניתן, חולקו הרשויות לשלוש קבוצות לפי גודלן מבחינת מספר התושבים. הסיבה לחלוקה זו מובנת שכן מן הראוי שרשות מקומית או אזורית של עד 50 אלף תושבים לא תעמוד להשוואה מול עיר של למעלה מ־150 אלף תושבים.

ראש לאריות: אשדוד

מבין הרשויות עם מעל ל־150 אלף תושבים, בדירוג הכללי המשקלל את כל הפרמטרים שנבדקו, ממוקמת אשדוד במקום הראשון, כאשר את החמישייה סוגרות רמת גן, אשקלון, בת ים ונתניה בהתאמה. בהמשך דירוג הערים נמצאות פתח תקוה במקום השישי, באר שבע (7), ראשון לציון (8), ירושלים (9) וחולון (10). בירת התרבות, הכלכלה, התקשורת והאמנות של ישראל תל אביב־יפו מדורגת רק במקום ה־11. עיר המדע רחובות מדורגת במקום ה־12, חיפה במקום ה־13 וסוגרת את רשימת הערים היא בני ברק במקום ה־14 בדירוג הכללי.

הדירוג לפי פרמטרים חושף תמונה מורכבת יותר, כאשר בתחום הארנונה מובילה חיפה, העיר השלישית בגודל אוכלוסייתה בישראל. כזכור, בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות לפני כשנה (התקיימו ב־30 באוקטובר 2018) נבחרה ד"ר עינת קליש־רותם לראשות העיר – האישה הראשונה בתפקיד. במקום השני ממוקמת אשקלון ובמקום השלישי שכנתה בדרום אשדוד. רחובות (4) ונתניה (5) סוגרות את החמישייה בדירוג עלות הארנונה הממוצעת לעסקים בקרב הרשויות עם מעל ל־150 אלף תושבים. במקום השישי מדורגת חולון, ואחריה באר שבע (7), ראשון לציון (8),

פרמטר שביעות הרצון נמדד לפי דירוג כללי המשוקלל מחמישה מרכיבים – רישוי עסק, שירותים, גבייה תשלומים ושילוט, פיקוח ואכיפה, קידום עסקים – שגם לכל אחד מהם ניתן ביטוי במדד בצורה של דירוג נפרד. רמת גן היא העיר שבה בעלי העסקים הקטנים והבינוניים דיווחו על שביעות הרצון הרבה ביותר. העיר מדורגת גם במקום הראשון בשלושה מתוך חמשת המרכיבים של הפרמטר (רישוי עסק, פיקוח ואכיפה וקידום עסקים). במקום השני ממוקמת אשדוד, ואחריה בדירוג הכללי פתח תקוה (3), אשקלון (4) וחולון (5). תל אביב־יפו, שבה פועלים כ־15% מכלל העסקים הקטנים והבינוניים בארץ, מדורגת במקום האחרון ברשימה (14).

בפרמטר של נגישות מידע מובילה תל אביב־יפו ללא עוררין עם אתר אינטרנט איכותי ועשיר בתוכן לטובת התושב. במקום השני מדורגת חיפה, ואחריה נתניה (3), אשדוד (4) ואשקלון (5). ומבחינת הנגישות למכרזים, שתי הערים הגדולות בישראל, ירושלים (1) ותל אביב־יפו (2), חולקות את הצמרת, ואחריהן ראשון לציון (3), באר שבע (4) ואשדוד (5).

איזו עיר הכי טובה לעסקים?
דירוג כללי של הרשויות עם מעל ל־150 אלף תושבים במדד עשיית עסקים. צילום: מקור: משרד הכלכלה והתעשייה

מבין הרשויות עם 150-50 אלף תושבים, בראש הדירוג הכללי ניצבת מודיעין־מכבים־רעות, ואחריה מועצה אזורית מטה יהודה (2), עפולה (3), גבעתיים (4) ונצרת עילית (5), שממוקמת במקום הראשון בדירוג המשוקלל של שביעות הרצון. בפרמטר הארנונה בקבוצת הרשויות הללו, העיר אום אל־פחם מדורגת ראשונה; מקום ראשון בנגישות מידע – רעננה; מקום ראשון במכרזים – לוד.

מבין הרשויות עם עד 50 אלף תושבים, את המקום הראשון בדירוג הכללי, בארנונה ובנגישות מידע תופסת מועצה אזורית הגליל העליון שבתחומה 29 קיבוצים. בפרמטר המכרזים בקבוצת הרשויות הללו, העיר קרית מלאכי מדורגת ראשונה; מקום ראשון בשביעות רצון (משוקלל) – מועצה אזורית חבל מודיעין.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה מפעילה מגוון כלי סיוע באמצעות מערך מעוף ברחבי הארץ ותכניות אשראי לעידוד יזמים ופיתוח עסקים קיימים.

האם הכתבה הועילה לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

עוד מאמרים בנושא

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  בעלי עסק  בעלי עסקים  הזדמנויות עסקיות  הצלחת העסק  הקמת מסעדה  הקמת עסק  להרוויח ובגדול  לוקיישן  נדלן מסחרי  סיווג עסקים  עסק חדש  עסקים חדשים  עסקים קטנים  פתיחת מסעדה  פתיחת עסק  פתיחת עסק חדש  פתיחת תיק  שיקולים בקניית עסק  תכנית עסקית