כמה באמת שווה העסק שלי? כיצד ניתן להעריך שווי עסק?

 

 

אחד המכשולים במכירת עסק הוא הצורך בהערכת שווי העסק. זוהי למעשה בעיה המטרידה את שני הצדדים, הן הצד המוכר והן הצד הקונה. האדם המוכר את העסק רוצה לקבל תמורה הוגנת עבור העסק שלו, ואילו הקונה ודאי חושש לשלם יותר ממה שהעסק שווה באמת. הערכת שווי העסק היא דבר חשוב מאוד, ואותו צריך לבצע בעל העסק עוד טרם הוא מציע אותו למכירה ואף טרם הכניסה למשא ומתן. כאשר יש לבעל העסק הערכת שווי של העסק, הוא יודע מהם הקווים האדומים שלו במשא ומתן העתיד להתקיים.

רוצים לקבל הערכת שווי מקצועית לעסק? לחצו כאן

אז כיצד ניתן להעריך את שווי העסק?

ישנן שלוש שיטות עיקריות להערכת שווי הנכס: שיטת הערך הנכסי, היוון תזרימי מזומנים ושיטת מכפיל הרווח. להלן נפרט באשר לכל אחת מהשיטות.

שיטת הערך הנכסי

שיטה זו מתאימה בדרך כלל לחברות בתחום הנדל״ן המחזיקות בנכסים. כאשר מדובר במבנים או בקרקעות בבעלות חברה, קל יחסית להעריך את שווי הנכסים. אך כמובן ששיטה זו אינה מספיקה, כיוון שאין היא מביאה בחשבון את ההכנסות העתידיות הצפויות מפעילות החברה.

היוון תזרימי מזומנים

זו שיטה המתאימה להערכת שווי של עסק פעיל. על פי שיטה זו מחשבים את ערך החברה על פי תזרים המזומנים הצפוי בשנים הקרובות. כדי להשתמש בשיטה זו יש לבצע הערכה של תזרים המזומנים הצפוי ולהוון אותו. נקודת החולשה של שיטה זו היא הקושי להעריך במדויק את תזרים המזומנים העתידי.

שיטת מכפיל הרווח

על פי שיטה זו מעריכים את ערך החברה על בסיס הרווח השנתי, כלומר בוחנים את ביצועי החברה בשנים האחרונות ומשקללים את שיעור הצמיחה העתידית. בסופו של דבר שווי החברה נקבע על ידי מכפלת הרווח הנקי של החברה במספר השנים הדרושות להחזרת ההשקעה.

עוד נקודה חשובה שאותה מביאים בחשבון כאשר מנסים להעריך את שווי העסק, היא השוואה לעסקאות דומות אשר נעשו בענף.

אם בכוונתכם למכור עסק, ודאי שעליכם לעשות את חישובי הערך. אך בשל מורכבות הנושא מומלץ לפנות להערכת שווי מקצועית, ולא לנסות לחשב בעצמכם. גם עסק קטן יכול להיות עניין מורכב כאשר רוצים לחשב את ערכו. עליכם להיזהר מחישוב שגוי הנובע מחוסר הניסיון שלכם. הדבר עלול להביא אתכם לדרישת מחיר נמוך ממחיר השוק. בעבר היה הפתרון היחיד לפנות לייעוץ עסקי, אך גם שם יועצים שונים נותנים מספרים שונים. הסיבה לכך היא שחלק גדול מהערכת השווי מבוסס על הנחות מסוימות, כמו למשל תחזיות ההכנסות הצפויות בעתיד. כמובן שמעריכי שווי אינם ממציאים את המספרים. הם מנסים לתת הערכות ריאליות ככל האפשר, אך בכל זאת כל אחד ייתן הערכה אחרת. אם מדובר בנכסים כמו קרקעות, מבנים, כלי רכב, מלאי – אלו הם מרכיבים בשווי העסק אשר נחשבים קלים לחישוב, אך תמיד ישנן נקודות בעייתיות יותר לחישוב, כמו מוניטין העסק והערכת המכירות בתקופה העתידית.

כיום אין חובה לשכור את שירותי הייעוץ לשם הערכת שווי עסק; באינטרנט תוכלו למצוא מחשבון עסקי המסייע לכם לחשב את ערך העסק על פי פורמולות מקובלות בתחום הערכת השווי.

האם המאמר הועיל לך?

(0 הצבעות, 0 מתוך 5)

 

לשאר הכתבות >

תגיות:  איך להרוויח כסף  הערכת שווי עסק  הצלחת העסק  חישוב מחיר העסק  ייעוץ לעסק  כמה שווה העסק  למכור עסק  מחיר העסק  מכירת עסק  מכירת עסק פעיל  מכירת עסקים  סיבות למכירת עסק  עסקים חדשים לקנייה  רכישת עסק  שווי עסק  תכנית עסקית